Gå till innehåll
tisdag 23 december 2025
Sea4me

Är färgen på mitt däck En eller Två komponent?

Rekommendera Poster

Halloj,

Har precis införskaffat mig en första båt i form av en Crescent 425 som jag tänkte fixa till lite på däcket innan sjösättning. Har lite småsprickor som jag tänkte fixa till med epoxispackel och lite glasfiberväv. Nu till frågan: Däcket är idag målat med en grå nyans som suttit på i minst 6 år, satt där när tidigare ägaren köpte den, och den ser ut att sitta väldigt bra förutom några småställen där den lossnat eller spruckit lite. Men eftersom jag ska lägga på ett nytt lager färg  ovanpå efter rengöring, ser inte ut att behöva skrapa så mycket, så behöver jag ta reda på om den är målad med en komponent eller två komponent. Vet att man inte kan måla om med två komponent ovanpå en komponent men får för mig att det skulle vara slitstarkast att måla med två komponent om det är möjligt. Jag skulle vara väldigt tacksam för tips och idéer om man genom bilden eller annat sätt kan se vad det kan vara för typ av färg så att jag vet hur jag går vidare.

post-10018835-1394236724,4766_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om det är 1-komponentfärg bör du kunna ta något starkt lösningsmedel på en trasa och gnida på en liten yta av färgen. 2-komponentfärg bör inte lösas upp av lösningsmedlet. Är det däremot 1-komponentfärg kommer du troligtvis att få färg på trasan. Hoppas att det kan hjälpa dig.

Senast ändrad av Utbult | 31 maj 2011 | 07:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Stort tack för snabbt och suveränt bra svar. Jag skall kolla det så fort jag kommer hem!

Kanonbra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...