Janken 179 Postad 30 Maj , 2011 För många år sedan klev jag ombord på en Havsfidra! Rund och go! Stadig som få och trygg som en mormors famn. Jag blev lite förälskad i den men var på den tiden så pass stressad att jag la för mycket fokus på snabbhet vilket jag genast insåg att det inte fanns i Fidran. Så jag lade den i minnets bakersta rum. Nu är jag äldre och inte så stressad varpå Havsfidran poppar upp igen... Som ett realistiskt alternativ som semesterbåt. Det är helt enkelt en så oerhört sympatisk båt när man ser den. Mina frågor är: Jo! Att den är sjövärdig det vet jag och att det går att få fart på vad som helst i halvvind/medvind... Det vet jag också men.... Går det överhuvudtaget att kryssa med en havsfidra? Klarar den... typ, 45 grader? Eller är det evighetskryss med bogar på 50-60 grader mot vinden som gäller? Rör den sig överhuvudtaget i lätt vind? Går det med hjälp av en rekorderlig genua att få den att röra sig i vindar under 4-5 m/s eller är det motor som gäller då? Jag vet att den vann någon ensamkappsegling över atlanten en gång i tiden och en annonsör kallar den för lys-dräpare i sin annons. Menar alltså att den seglar bättre än sitt blygsamma lys på 0,80. Att den inte erbjuder racingupplevelser, det förstår jag. Men även på semestern kan det vara kul att ta sig fram med anständig fart. Jag sneglar även på LM22 som är en dokumenterat bra seglare. Men de ligger i en helt annan prisklass än havsfidrorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Maj , 2011 Jag borde egentligen kunna svara på alla dina frågor. Har seglat havsfidra i 10 år. Nån förstaplats i ensamkappseglingen över Atlanten blev det nog inte med väl en andraplats. 1968 års OSTAR fanns tre svenskar på startlinjen. Willy Wallin med sin 27 fotare Wileca, som bröt tävlingen på Azorerna. Bertil Enbom med sin havsfidra Fione, kom i mål som 13;e båt tidsmässigt, men som andra båt i handikappseglingen, på tiden 40 dygn 14 timmar och 13 minuter. Dvs ungefär samma tid som Chichester hade i den första seglingen, fast då med en mer än dubbelt så lång båt. Den tredje Svenska deltagaren var Åke Mattson som också seglade en havsfidra, Goodwin II, som byggts speciellt för denna segling. Åke fick läck på en vattentank och fick vatten nedsläppt från ett flygplan. När han kom i mål fick han reda på att han diskvalificerats för att han tagit emot hjälpen. Bertil Enbom är det inte många som kommer ihåg, Men väl Åke Mattson. Åke hade förmågan att berätta om sina öden och äventyr. http://thallatha.blogspot.com/2010/05/ake-mattson.html Visst går det att ta sig fram på kryssen med en havsfidra, men det är ju inget som man vill hålla på med en hel semester. Min fidra hade gamla segel och jag seglade alltid med autopilot. så det låg nog närmare det du kallar evighetskryss. Har och seglade under några år en storfidra. 25 fot 7,60 plus peke. Den seglade ju betydligt bättre än havsfidran. Har bra ståhöjd invändigt . Skulle jag välja mellan havsfidra och storfidra föll ju valet tveklöst på storfidran. Brukade segla tre veckor varje sommar. Med havsfidra komm jag till Bandholm i Danmark som längst i syd och avverkade skärgården norr om Stavanger. Fast förståss på olika år. När snabbseglarna redan ligger i hamn, har vi, som trivs på sjön, många härliga seglingstimmar framför oss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser