Cole 0 Postad 12 Maj , 2011 Hej! Jag köpte för en tid sedan en amerikansk styrpulpet, Quasar heter den. Den är 5,10x2 m. Jag blev mycket förvånad när jag vägde ekipaget, utan motor och med div prylar, två batterier, ekolod, gps och lite smått max 70 kg så kom jag fram till att båten väger ca 660! kg. Den är byggd för sportfiske och har upphöjt för och akterdäck. Jag har dragit lite el och borrat lite, förvånades då över att uppbyggnaden var ca 4 cm tjock plywood som är inplastad. Akterspegeln är också grov och båten är verkligen robust men 600 kg är inte det mycket för båtens storlek? Den är dessutom ganska låg a´ la amerikansk sportfiskebåt. Jag fruktar att det kanske ligger genomdränkt flytskum under durken och de utrymmen jag inte kan se. Min förra båt en Uttern 4,5 m vägde bara 230 kg, visst den nya är större men inte sååå mycket. Jag funderar på att ta upp ett inspektionshål under pulpeten för att kolla därinne. Hur som helst, är vikten normal eller är det jag som är paranoid? Tacksam för svar! //Cole Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prane 0 Postad 12 Maj , 2011 Det borde gå att hitta en spec på båten på nätet, där bla vikten står. Lite googlande alltså, sedan vet du om ca 660 kg är rätt vikt. Senast ändrad av prane | 12 maj 2011 | 22:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cole 0 Postad 12 Maj , 2011 Tack för ditt svar. Jag har redan kollat den vägen, problemet är att firman lades ner -98 och jag hittar mycket lite info på nätet. Det enda jag fått fram via båtens idmärkning är firma och byggår. //C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prane 0 Postad 12 Maj , 2011 Jag vet inte hur djupt du har googlat, men eftersom båten är amerikansk tycket jag du ska leta efter ett amerikanskt båtforum med inriktning på (eller underavdelning för) styrpulpetbåtar, och ställa din fråga där. I det stora landet i väster bor ju som bekant väldigt många människor - så många att det inte skulle förvåna mig om du hittar ett forum för Quasar-entusiaster som vet allt om din båt ;o) Att firman lades ner 1998 snarare ökar än minskar möjligheten att hitta kunniga entusiaster. Vild chansning utanför forumvärlden: Vid en snabbsökning hittade jag denna 17-fots (ca 5,1 m) Quasar-styrpulpetare till salu: http://miami.craigslist.org/brw/boa/2376397305.html Om det är din båt så kan du mejla en fråga om båtens nettovikt. Senast ändrad av prane | 13 maj 2011 | 01:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cole 0 Postad 13 Maj , 2011 Tack för dina tips. det var faktiskt via ett amerikanskt båtforum jag fick tips om att alla amerikanske båtar är märkta och man kan hitta info via US coast Guard. Länken du visade var tyvärr tom. Jag hittade tidigare en båt som liknade min men jag fick inget svar på mitt mail till säljaren. Jag har också ett klistermärke på båten med en båtfirmas namn på men de känner inte heller till något om min båt, de visste bara att de sålde märket för många år sedan. Jag får leta vidare och se vad jag hittar. //Cole Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 13 Maj , 2011 Verkar vara hyfsad rimlig vikt om den är robust bygd. Titta på en Yamarin 56 styrpulpetare som är 5,50x2,24 den väger 620kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser