Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

prane

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om prane

  • Placering
    Kadett
  1. Jag vet inte hur djupt du har googlat, men eftersom båten är amerikansk tycket jag du ska leta efter ett amerikanskt båtforum med inriktning på (eller underavdelning för) styrpulpetbåtar, och ställa din fråga där. I det stora landet i väster bor ju som bekant väldigt många människor - så många att det inte skulle förvåna mig om du hittar ett forum för Quasar-entusiaster som vet allt om din båt ;o) Att firman lades ner 1998 snarare ökar än minskar möjligheten att hitta kunniga entusiaster. Vild chansning utanför forumvärlden: Vid en snabbsökning hittade jag denna 17-fots (ca 5,1 m) Quasar-styrpulpetare till salu: http://miami.craigslist.org/brw/boa/2376397305.html Om det är din båt så kan du mejla en fråga om båtens nettovikt. Senast ändrad av prane | 13 maj 2011 | 01:50
  2. Det borde gå att hitta en spec på båten på nätet, där bla vikten står. Lite googlande alltså, sedan vet du om ca 660 kg är rätt vikt. Senast ändrad av prane | 12 maj 2011 | 22:17
  3. Tack guestsson! Ja, så kanske det är, en kvarleva från en låsningsanordning som Suzuki inte längre har. Nu är det saxpinne som gäller. Jag håller med dig om att påverkan på balansen blir närmast försummbar - men bara närmast - inte helt försumbar (klacken utgör en större tyngd än vad som framgår av bilderna). Men nu har jag sett att det finns likadana hylsor utan klack att köpa. De är inte originalreservdelar, så det kanske inte är så dyra. Känner du till om Mercurys bricka och mutter är konstruerade så att de har en motvikt till klacken på motstående sida av axeln?
  4. Andra sidan, den som är riktad mot propellern. Senast ändrad av prane | 03 maj 2011 | 10:28
  5. Tomas99, jag ber om ursäkt för att jag glömde bort att man nuförtiden ska googla fram fakta istället för att tala av egen erfarenhet. Men trots det: Ett exempel på vad jag erfarit har nära anknytning till Thules fråga. I den vattenavskiljande glasskålen i bränslesystemet i min första båt upptäckte jag en brun bottensats. Med hjälp av en magnet kunde jag konstatera att det bruna var rost. Rosten var delvis mycket finfördelad, men det mesta drogs ändå till magneten. Rosten visade sig komma från bränsletanken. Jag betvivlar inte Umeå Universitets vetenskapliga fakta, men kanske är den rost de syftar på för renrostig för att vara relevant i det som diskuteras i denna tråd.
  6. Det är möjligt att det finns någon som är intresserad av vad du tror om rosts fömåga att dras till en magnet. Själv talar jag av erfarenhet: rost dras till en magnet. Om man känner på geggan och konstaterar hårda korn, så kan det vara annat än rost.
  7. Med en magnet kan du lätt kolla om det är rost i sörjan. Den funkar genom PET-flaskan på bilden, så du behöver varken gegga ner dig själv eller magneten ;o)
  8. Hylsan/brickan på bilden sitter mellan propellern och fästmuttern på propelleraxeln på min Suzuki 115 hk utombordare. Den har en diameter på 68 mm och väger knappt ett hg. Den utstickande klumpen är en gåta för mig. Den ger en osymmetrisk viktfördelning som i sin tur torde skapa vibrationer. Och klumpen har ingenting den ska passa in i. Någon som kan lösa denna - för mig - obegripliga gåta? Vad är klumpen till för?
  9. Tack för alla råd och tips! Okej, jag kommer att använda en lyftögla i svänghjulet. Ska kolla om jag kan låna eller köpa en. Tack igen för era svar!
  10. Tack för era svar! Att det finns en lyftanordning att fästa i svänghjulet är ett faktum. Men frågan är om den ska användas vid alla typer av motorlyft? Alltså även för att lyfta upp en motor som ligger ner, och vice/versa. Det är sidobelastningen som svänghjulet - och dess lager - då utsätts för som jag känner tvekan inför.
  11. Jag råkade ut för samma sak med min första båt (Ryds Camping). Solen löste problemet! En matt svart gummilist formligen suger i sig solvärme och kan bli nästan brännhet om den får ligga någon timme i solen. Då blir den också mjuk och töjbar. I mitt fall blev den så töjbar att det blev någon decimeter över, från att ha fattats nästan en hel meter.
  12. När det handlar om dyrare köp, så tycker jag att man alltid ska försöka pruta. Möjligheten att lyckas med det lär väl vara bättre än på länge, nu när vi konsumenter är återhållsamma med just dyrare inköp. Att pruta bort monteringskostnaden, låter som en bra affär - både för dig och handlaren.
  13. Jag ska med hjälp av en kran på en liten lastbil lyfta min 175 kg tunga utombordare. Motorn ligger ner på flaket, och skall alltså lyftas från liggande till upprätt läge på båtens akterspegel. Jag har rådfrågat både serviceverkstäder och båtklubbskompisar, och i bägge lägren råder delade meningar om hur man ska göra. I princip handlar det om två olika metoder: 1. Lyft i de två byglar/öglor som sitter på motorhusets ovansida. 2. Nej, lyft inte så, använd istället en speciell lyftögla som fästs i de tre bulthål som finns på svänghjulets ovansida, och lyft i den. När det gäller det första rådet, så känner jag viss tvekan pga att motorhusets öglor sitter mycket nära svänghjulet. Och eftersom motorn ska lyftas från liggande till upprätt så är risken stor att svänghjulet kommer att punktbelastas från sidan vid någon av alla de lutningar motorn kommer att ha under lyftet. Råd 2 vet jag inte vad jag ska tro om. Att lyfta hela motorn i dess svänghjul - från att motorn ligger ner ända upp till upprätt läge (och vice/versa i höst)! Det torde ge svänghjulet en rejäl belastning, alltifrån rakt åt sidan till rakt uppåt. Vad säger ni, alla kunniga här på forumet? Är någon av dessa lyftmetoder okej, eller finns det kanske bättre sätt?
×
×
  • Skapa nytt...