Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
stemor

Lackning HJÄLP!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har byggt två nya klaffbord till båten som jag idag lackade (JOTUN Matt). Penslade på första lagret som va utspädd med 20% lacknafta. Såg att jag missat trälim på vissa platser :( På dessa platser blev trät inte mörkare som på resten av borden.

I handeln såg jag att lacken mörkar trät, delvis därför jag valde den.. Nu undrar jag om de fläckar som nu är ljusa kommer mörkna eftersom jag lägger fler lager eller om dom fortsätter vara lika ljusa?

Förstår varför det inte blev mörkare nu, men kanske efter första lagret att nästa lager mörkar det någon efter som lager nummer två blir ovanpå lack och inte lim...?

Eller är det bara att slipa bort första lagret samt lim på berörda platser och sen blir det ett lager  mindre på dom ställena så att säga.. För jag kommer INTE slipa bort allt och börja om helt ;)

 

Tacksam för all hjälp! Kan ju inte va först med denna tabbe ;)    eller??

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vist kan trät mörkna något under limmet men inte som på de rena ytorna. Slipa bort där du missat och testa om du kan få till det annars blir det nog till att slipa av hela ytan, Rätt klassiskt fel när man bara vill bli färdig. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr blir det inte mörkare med antal lager lack. Har gjort samma misstag på några ställen som inte syns så mycket att jag behöver bry mig om det. Sitter det synligt för dig får du nog lov att slipa trärent och lacka om du vill ha det perfekt. Jag brukade slipa tills jag trodde att det var bra och blötte sedan ner trät. Bilden visar det första slipförsöket på armstöden till fåtöljerna. När man blött ner dom såg man tydligt var limrester fanns.

Om man använder polyuretanlim (skumlim) så slipper man det problemet.

post-2001-1394236695,8373_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...