Gå till innehåll
tisdag 06 maj 2025
Pama

Fördelarknas

Rekommendera Poster

Hej,

Har en AQ130C där fördelaren beter sig lite märkligt. På 3:ans och 4:ans cylinder så ligger brytaravstånder på c:a 0,4mm men på 1:an och 2:an ligger det på 0,65-0,7mm.

Motorn gick riktigt skapligt ändå men B20:orna är ju förlåtande motorer

Frågan är, kan man justera felet på något sätt? Eller är en ny fördelare enda möjligheten?

Någon som har en skaplig fördelare liggande??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att fördelar-axelns lagring är sliten och glappar?

Har sett exempel på forumtrådar där man helt sonika förordar - iaf tillfällig - inställning av brytaravståndet ungefär mittimellan-lagom så att ingen cylinder skall behöva deppa ihop och känna sig orättvist behandlad ... ;-).

Kan nog iofs funka ett tag om glappet inte är alltför stort, men exakt styrning i varje ögonblick av tändförställningen är central och ger nog därför såväl bättre prestanda som bränsleekonomi?
Mekaniska brytare styrda av nockar är nog i grunden gårdagens teknologi, de gnistrar och glappar nog tidsmässigt - rent av även i nyskick.

Så själv skulle jag nog försökt ersätta med ett bra elektroniskt tändsystem, där givaren inte slits mekaniskt.
Finns kanske färdiga sådana för just din motor om du söker på nätet, alltså lätt-installerade saker där hela fördelaren ersätts med en ny, inklusive en ny elektronikenhet som då utan vidare övertar centrifugal-regulatorns och ev vakuumregulatorns uppgifter? Har alltså inte kollat din motor specifikt, men elektronik har i princip bättre allmänna förutsättningar att utföra sitt jobb mer precist. Men ändå ...
Liten varning; har sett i forumtrådar att vissa av dessa eftermarknads-system tycks paja ihop ganska frekvent, och sen f.ö. förvånansvärt nog utbytas helt och hållet av luttrade ägare, t.o.m. två gånger i rad i nåt fall - och då för dyra tusenlappar vid varje tillfälle.
Skulle själv alltså kollat mycket mycket noga vilka som verkar tillförlitliga, vilka som tex har utbytbara delar vars kostnad klart understiger helhets-nypriset etc etc.

Men elektroniskt är nog alltså - trots allt och i mina ögon - bästa alternativ såväl principiellt motorekonomiskt som praktiskt, för original-reservdelshållningen tycks mer eller mindre ha upphört? (Bara frekventa slitdelar tycks ju fortfarande tillgängliga iaf enligt sajten nedan.) ...
http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-30-12865B.aspx

Kan jag väl få tycka och därmed också lyfta tråden.
/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 28 april 2011 | 18:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en 123ignition du kan söka här på forumet och få referenser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...