Gå till innehåll
söndag 05 oktober 2025
entrecour

Comfort 32 / Wargia rattstyrning - väldigt trög

Rekommendera Poster

Jag har en Comfort 32 med Wargia rattstyrning som nu är väldigt trög. Jag har smörjt in de 2 punkarna (grease nipples på engelska) i roder axelen (en på top och en på botten), och kablarna.  När jag vrider på ratten verkar det låta och vibrera från kvadranten / axel området. Jag kan inte se några andra smörj punkter. Kablarna var bytta för 3 år sen av den före detta ägaren.

Har någon här set det problemet förut eller vet hur jag kan lösa det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har just kollat nä rmare på några bilderna jag tog idag och det hä r ser inte bra ut. Hur kan jag fixa den?

post-10011879-1394236680,2245_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet någon vad som finns under dessa packboxarna?

Jag har svårt att få de ner så jag undra om det finns någonting annat där under.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har rensat fettet bort - bara finns plats för en packbox. Kanske den andra packbox är där om det behovs vid reperationar?

post-10011879-1394236686,939_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför styrningen går trögt har jag inget svar på. Packboxen däremot trycktes nog ut när du sprutate in fett genomm nippeln, så tryck tillbaka den nedre. Om den övre packboxen inte får plats så är det nog som du tror att den sitter där som reserv för att inte behöva lossa axeln vid byte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske du kan lossna på kvadranten för att utröna om trögheten sitter i roderaxeln eller i wirelänkaget? Hade själv liknande bekymmer, sprutade in fett så det stod härliga till i övre- och undre lager utan att det hjälpte nämnvärt. Lossade då rodret och släppte ned det något. Kom då åt att göra rent ordentligt och smörja lagerbanorna mer grundligt. Blev otroligt mycket bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick tillbaka packboxen och för skitigt tryckt in ny vattenfast fett. Monterat kvadranten och efter jag läst Lewmars manual om liknande kabelstyrning spänt kablarna - men nu är dessa mindre spänt än förut. surprise

Styrning nu flyter mycket bättre om inte helt perfekt. smiley

Men under processen har jag upptäckt att en av kablarna har skurit i den aluminium guide bracket. Jag har inte fixat den ännu - det var inte så lätt som jag hade hoppats.

Senast ändrad av entrecour | 14 maj 2011 | 19:16

Senast ändrad av entrecour | 14 maj 2011 | 19:20

post-10011879-1394236710,9957_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...