Gå till innehåll
fredag 10 juli 2026
gladius

oljeblandad "gammal" bensin

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en 4 hk 2-takts utombordare till min segelbåt. Förra året blev det en hel del färdigblandad bensin över. Vad ska jag göra med den?

Jag har läst att vissa anser att bensinen blir gammal och ska återvinnas istället för att användas. Hur och var återvinns gammal bensin?

Jag har också en dunk 95-oktanig bensin som jag inte kommer ihåg om jag blandade i olja eller inte. Ska jag kassera den eller kan jag blanda i olja och i värsta fall få för mycket olja i bensinen och vad kan hända då?

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du osäker på om oljan saknas så komplettera med 2%.

Kör den sedan som extrabensin så märker du inget av om den tappat stinget vilket händer om dunken inte var gastät.

Dutta i nån liter i tanken med fräsch bensin då och då när motorn startat så märker du inget av om bränslet tappat stinget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte farligt att köra på gammal bensin men risken är att du får driftsstörningar vilket ju inte är så kul om det händer när du behöver motorn som mest. (Murphys law, ni vet)

Gammal bensin kan du återvinna på kommunens återvinningscentral för farligt avfall, sk miljöstation. Kolla din kommuns hemsida, där ska det finnas information om hur du ska göra. Jag tror också att bensinstationerna är skyldiga att ta emot det eftersom de har producentansvar, men det är jag osäker på.

Ett sätt att bli av med gammal bensin utan att förlora på det är att köra upp den i någon annan förbrukare. Du kanske har någon gammal gräsklippare eller gammal bil som går på bensin? Blanda i så fall den gamla bensinen med en större mängd ny bensin så går det fint. Att den är oljeblandad spelar ingen större roll om du blandar den tillräckligt svagt i den nya.

När det gäller soppan som du är osäker på om du blandat i olja eller inte: häll ut lite i en vit burk och jämför färgen med ren bensin i en likadan vit burk. Den oljeblandade brukar vara mycket mörkare i färgen. Är du fortfarande osäker, kör med svaginblandningsknepet. Jag skulle dock inte chansa med att blanda i ytterligare 2%. Risken är att du då kommer köra på 4-5% vilket kommer ge kraftiga avgaser och onödig igensotning av motorn.

Slutligen vill jag slå ett slag för alkylatbensin! Den kan man lagra i flera år utan att den blir dålig, avgaserna är mycket mindre besvärande än de från vanlig bensin och den rengör dessutom motorn inifrån! Visst, den kostar en bra slant mer men eftersom du har en segelbåt så gör du ju inte av med så mycket per säsong (väl?!) och eftersom du ju nu kanske måste slänga gammal soppa så kanske skillnaden i pris jämnar ut sig!

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid lite  gammal bensin kvar från året innan då säsongen börjar. Eftersom den står i täta dunkar är det inget problem alls. Skulle dunken vara lite otät så finns risk att de lättlyktiga ämnena som gör att motorn tänder lättare har dunstat. Men det har inte hänt hittils med snurrornas dunkar på 40år.

Däremot brukar det hända på skvätten kvar i mitt kinesiska elverk som har heltaskig tätning i locket. Därför är oftast elverket hopplöst att få igång utan startspray. Och det som dunstat finns inte kvar så då blir % oljeblandning högre än vad som blandades i och det ryker.

Men inget går sönder mer än möjligen startsnöret frestas extra hårt ibland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...