Gå till innehåll
onsdag 21 januari 2026
falo

VP drev fråga

Rekommendera Poster

Jag har köpt en båt utan motor och har ett paket med VP280 drev som jag vill sätta dit. Men nu märkte jag att det har suttit ett DPS drev där och då är hålet i akterspegeln för stort för 280 drevet.

Vad kan jag göra, jag vill helst slippa såga upp akterspegeln och plasta igen hålet. Jag tänkte kanske bulta dit en rostfri tjock plåt och sätta 280 drevet i den, vad tror ni  om det?

Någon sa att det fanns adapter för dessa drev och jag hittar bara adapter när man går från äldre drev till nyare och inte från nyare till äldre.

Någon som har tips eller gjort liknande?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja. Jag tror du får  såga upp och lägga i en björk 5-7lagers plyfa och plasta, och börja om. sorry...

Jag tror dock att du inte ångrar dig.

Det där med plåt tror jag inte på, en garanterad läcka tillslut.

J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde väl täta lika väl mot en rostfri plåt som skölden tätar mot akterspegeln om den vore av plast.

Akterspegeln tar ju upp mestadels tryckkraftervoch lite drag när man backar och bromsar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det drar i ovankant av skölden och trycker i nederkant pga propellerns hävarm.

Ett hål för DPS är högre men smalare än ett 280 hål, det kanske räcker att plasta in klossar i överkant och såga lite i det befintliga hålets sidor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har pratat med ett Volvo Penta varv och de tyckte att det borde fungera bra med en 12mm tjock aluminiumplatta över hålet och göra hål i plattan för 280 skölden.

Det blir ju ordentligt med Sika och genomgående bultar. Så vid påfrestningarna blir det ju akterspegeln som sviktar. Fungerar det inte så får jag väl plasta om akterspegeln och då har jag i alla fall provat och inte lagt ner så mycket extra arbete.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...