Gå till innehåll
tisdag 12 augusti 2025
Gäst silviasurfarn

Konvertera vattentank till septiktank ?

Rekommendera Poster

Gäst silviasurfarn

Har en vattentank på 120l i båten, den är troligen en gammal vvberedare eller liknande, och den har under åren blivit alltmer inbyggd. Att ta ut den idag innebär att demontera kylskåp, förarstol, durkar, mm mm. Har gjort ren den, skrubbat invändigt med klorin och dessutom högtryckstvättat den, så visst fungerar den som vattentank än idag även om vi mest använder den till vatten för potatiskok och liknande. Den är skinande ren inuti.

Tyvärr ligger den precis där jag skulle vilja placera en septiktank. Grunnar därför på en vild idé: att konvertera vattentanken till en septiktank. Det skulle spara en massa tid och dessutom ge mig en septiktank som räcker till för en 5-personers familj.

Har skissat lite på hur det ser ut och vilka förändringar man skulle kunna göra. Vågar inte svetsa på tanken för den ligger i närheten av bensintanken (400l), men det påskruvade locket i ena änden går att ta loss och då kan man givetvis svetsa och borra i själva locket av hjärtans lust.

Tänkte ersätta vattentanken med en 100-200l vattensäck placerad på andra sidan av båten.

Tar gärna emot synpunkter. Tokig idé ? Stor läckagerisk ? Utsugsarrangemang ? Riskerar tanken att snabbt rosta sönder ? etc etc

Senast ändrad av silviasurfarn | 03 april 2011 | 17:18

post-10011369-1394236668,342_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att du skall testa det.

Din skiss tycker jag ser helt ok ut.

Antingen får du svetsa på ett böjt rör på luckan, som når botten när luckan sitter på plats, eller bara en stos och en slang. En riktig toaslang är ju ofta lite böjd pga av att varit förpackad, Men kanse den behöver en tyngd i edre ändan för att hålla sig på plats. Det är ju inte kula om man inte får tömt tanken ordentligt pga att slanen flyter upp.

Sen är det väl bara att få till en ordentlig packning så att luckan håller tät.

Det ser ju ut att va ett ganska begränsat jobb att bygga om till toatank, så jag tycker det verkar va värt besväret. Om det skulle börja läcka om några år så kommer ni nog att märka detsurprise

Satte själv in en toatank i våras, med sugtömning men även en handpump för nödtömning till havet, enl bifogad skiss.

tommy

post-945-1394236668,3844_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Tack Tommy, för hjälpen ! Tror jag planerar in det här i vårens arbete, det verkar vara görbart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag vill avråda av en anledning. Det är troligen inte SYRAFAST ROSTFRITT i den tanken, och det är inget annat som klarar att stå emot de väldigt aggresiva innehåll i en toatank. Så tyvärr tror jag inte den håller över sommaren ens, den fräter sönder, och då blir det INTE KUL.

Trevlig sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Äsch, var orolig för att det kunde vara något sådant aber med i ekvationen. Hmm, tror jag får avstå, vill inte riskera att få 120l sk_t i kölsvinet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är alltid lurigt med olika material, men just det är inte min starka sida.

En tanke som slog mig.

Det finns ju gummitankar för toaavafall. Jag hade en själv i en båt på 1980-talet. Det fungerade alldeles utmärkt under flera år - tills vi en enda vecka hyrde ut båten.sad

Man hade pumpat ut avfallet. Då skulle man stänga luftaren. När tanken va tom skulle man öppna luftaren. Detta hade jag informerat om men den som hyrde båten (en arbetskamrat till den ander delägaren) men han glömde att öppna luftaren efterår. Tanken sprack - i svetsen i överkant -efter en varm högsommarvecka.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idén verkar ju god, men kan det verkligen vara en vv-beredare? 120l är ju mycket även för ett fritidshus! Men din båt kanske är större än min...

Vad jag är ute efter är om det skulle gå att på något sätt få reda på vad det är för material i tanken, jag är ingen metallurg men det kanske inte är helt uteslutet att materialet skulle duga för lite skit.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Båten är ca 8.7x3.1 exkl badbryggan. Tanken är på 120l, hade ingen aning om kapaciteten så i samband med att luckan skruvades av vid rengöringen i fjol (då jag kunde se att tanken bevisligen var tom) så fyllde jag på den hinkvis med 10l i taget. Däremot kan jag inte svära på att det är en gammal vv-beredare men den ser sån ut, speciellt med den där luckan som jag tror är tillverkad efteråt, och som täcker för det hål där jag tror att elpatronen en gång suttit. Ska försöka ta bilder vid tillfälle.

Material ? Inte koppar, inte emaljerat, inte blankt så troligen inte syrafritt rostfritt (har man väl ändå inte i en vv-beredare om det nu skulle vara det). Galvat ? Rostfritt av enklare kvalite ? Ja, jag vet verkligen inte. Hur tar man reda på det ?

Vad är det som är så aggressivt förresten ? En massa CL-joner ? Har för mig, från kemilektionerna någon eon tillbaka, att även rostfritt av bästa kvaliteten rostar om det finns tillräckligt hög halt av klorjoner. Undrar om man kan hälla ned något för att neutralisera dessa isf...

Lite synd är det, för jag gillade idén att använda den som septiktank.

EDIT: Nu vet jag varken ut eller in. Citat från http://www.renthav.nu/produkter/vakuumsystem : Tankar, ventiler och rör är galvaniserade eller gjorda av rostfria material vilket eliminerar all korrosion . Galvat ? Om inte vanligt rostfritt duger hur kan då galvat duga ? /EDIT

Senast ändrad av silviasurfarn | 05 april 2011 | 11:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan prova med en magnet: Bra rostfri kvalitet = omagnetiskt. Sämre rostfri kvalitet samt galvat stål = magnetiskt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Syrafast behöver inte vara blankt, tvärtom är det oftast INTE blankt, bara om det är slipat och ytan ska synas. Normalt så är plåten stämplad med siffrorna 2343 för syrafast eller 2333 eller något annat för icke syrafast. Vad gäller magnetiskt eller inte så är det väldigt svårt att avgöra om det är det ena eller andra. Så, visst är det svårt att avgöra, men är det magnetiskt så är det inte syrafast! Inte heller syrafast är för evigt, men med ofta tömning och så kort tid med fekalier stående kvar i tanken så håller den länge.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Var nere och tittade närmare på tanken idag. Den är inplastad, såg jag nu, och således ännu värre att få bort än jag trodde. Några beteckningar går inte att avläsa förutom en färgstämpel av något slag, 541 stod det om jag minns rätt. Glömde naturligtvis att ta med kameran, men är ganska säker på att det är en gammal vvberedare (ej marin utan förmodligen ursprungligen för villa).

Dessutom är den faktiskt blank, där mindes jag tydligen fel. Magnetprovet med riktigt kraftig magnet från en högtalare visade att magneten fäste så fint, så fint på tanken. Slutsats: RF som inte är av högsta kvalitet ?

Tror jag ska kolla upp det där med vilka RF-kvaliteter man har i septiktankar innan jag helt avskriver idén.

Senast ändrad av silviasurfarn | 06 april 2011 | 09:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...