uttermannen 0 Postad 29 Mars , 2011 Hej! Har ett problem att bottenmåla vår 27fot båt som står på en float on trailer. Båten är aldrig tidigare bottenmålad och förra året var det inte kul på hösten att rengöra mm. Båten väger ca 2800kg . Någon som har tips hur jag ska bära mig åt? En tanke är att bygga haki ställning och stroppa båte och lyfta den från trailern? Tacksam för alla tips! Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 29 Mars , 2011 Låter mera som om det är läge att hyra in en lastbil med kran. Gissar att du har merparten av vikten i aktern så det blir lite småvanskligt att bygga ställning o försöka lyta den från trailern. Om inte båtens akter ligger supernära trailern så skulle jag om man inte har kran fixa domkraft och lyfta båt och trailer och sen sänka ner aktern på bockar. Sen göra likadant i fören fast med ett stöd under istället för bockar sidostöttor i form av kraftiga reglar. Då kan du få båten fri från trailern tillräckligt mycket för att kunna komma åt och bottenmåla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan-Eric 0 Postad 31 Mars , 2011 Har liknade problem, har en Windy 24, lurar på hur fanken jag skall komma åt att måla den under. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 2 April , 2011 Går att höja och sänka nosen på trailern med stödbenet, därigenom få akter resp. för att höja och sänka sig. Med hjälp av bockar och klossar får du av båten från stockarna, tungt jobb men det går. Vi tog hjälp av en stor garagedomkraft i vintras och klossade upp en Seamaster 28 WA och drog ut trailern. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser