Gå till innehåll
onsdag 18 februari 2026
Berra2

förpiksklädsel

Rekommendera Poster

Har en förpik från 1982. Den var nog fin då men är det inte längre - vinylen hänger och isoleringen bakom är blottad på sina ställen.

Vill fina till det, men hur ska jag göra. På övriga sovytor i båten är insidan av skrovet täckt med teakribbor. Snyggt men....Kan det inte finnas en litet modernare lösning. Något som mer liknar nyare båtar?

Har någon på guiden några bra exempel på hur man kan modernisera sin förpik?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde så här på min förra båt, Cumulus från -79. Köpte kvistfri furupanel som grundades med oljegrundfärg runt om därefter vattenbaserad färg två strykningar på framsidan. På skrovsidan limmades fast tunna trälameller i olika längd för att räta ut skrovformen en del. Passade in alla panelbitar och målade alla ändar.

Försöker bif bilder.

Senast ändrad av Dixie32 | 20 mars 2011 | 12:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken kulör målade du i? Vore kul med bilder. Fin båt du har förresten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Färgkod blev en standard som heter s0502-y, bruten vit lik skrovfärgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkligen fint och inspirerande! Tack så mycket.

Blir bara litet tveksam inför att ha ribbor i annan färg än i övriga båten, där de ju är teak. Har andra exempel på snygga lösningar med t. ex. vinyl?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja det var jätte snyggt. Jag tror man inte ska vara så rädd för att prova sig fram.

Vår Myra hade t.ex  bajsbruna vinylklädda plywood paneler,  Jag drog av  vinylen slipade, betsade och lackade. Baksidan isolerade jag med 5 mm liggunderlag som jag limmade fast med PVA lim.

http://myra2010.rodarummet.net/#home

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ju väldigt fint. det också. så kul att se att det finns så många som pular med sina båtar och får till det så bra. utan att alltid följa konventionen.

undrar fortfarande litet om det inte finns någon som experimenterat med vinylklädda skivor - vinyl mot skrovet, som vi har nu, är ju lätt och lätt att sätta upp men ser inte så tjusigt ut. men jag tänker att vinylklädda skivor skulle kunna passa, någon som gjort något sådant? utan att det ser ut som om taket fortsätter ned på väggarna?

sen undrar jag om jag ska ha isolering bakom. har sandwich-skrov som ju isolerar i sig. är det inte risk att man får mögel om man har ett lager isolering till - så sägs det ju om hus? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...