Gå till innehåll
tisdag 21 juli 2026
gladius

Ytterligare en rullfocksfråga

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har surfat runt, googlad och läst en hel del om rullfockar. En sak har jag dock inte fått helt klart för mig. Denna fråga gäller specifikt för Plastimo rullfock, men är nog relevant för andra märken också. Hur fäster man själva seglet i rullfockssystemet?
Kan man använda ett befintligt försegel, som det är eller omsytt eller måste/bör man skaffa ett nytt?

Jag har sökt på Plastimos hemsida men antingen saknar jag någon grundläggande kunskap eller så är det dåligt beskrivet.

PS jag har letat en del efter hemmabyggda rullfockssytem och det finns en hel del på nätet, youtube mm men även här är det svårt att klura ut hur det i detalj funkar. Fast det verkar vara både enkelt och billigt att bygga en egen. Har ni länkar till beskrivningar och ritningar så tar jag tacksamt emot dom. DS

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte ha ett försegel med pistolhakar på en Plastimo. Samma gäller Furlex osv. Gamla segel går att sy om. Likrännan har olika diameter för olika också för olika rullfocksystem.
Ett gammalt segel för förstagprofil kan passa men antagligen så stämmer inte diametern samt att man normalt skär ner seglet så det skall gå att rulla in.

Andra alternativet är etc CU rullen då du kan behålla pistolhakarna. Tror inte att CU system funkar något vidare att segla med om man försöker rulla in en del av seglet för att reva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste ha en profil som träs på förstaget som du drar upp seglet i, så det måste sys på en kant på seglet ( och ta bort pistolhakarna. detta gäller både plastimo & furlex.

Det finns andra system där du inte måste sy om förseglet, dvs enklare system.

/susanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...