Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
AndreasE

Hur skilja på batterier i en Mercruiser

Rekommendera Poster

Hej!

Kanske korkad fråga, men jag tycker inte själv att jag är dum på el, men vi får se vad panelen tycker :)

På min Mercruiser så finns det bara ett batteri, i motorns kablage går det vidare till allt annat, bland annat fram till instrumentpanelen. Under instrumentpanelen så går elen ut till resten av båten, kyl, värmare osv.

Idag har jag flera batterier i båten, men dom är endast skiljda åt med en 1 2 brytare, vilket jag inte vill ha.

Jag vill helt skilja på förbrukarbatteri och startbatteri. Egentligen går det ju inte eftersom matningen till båten går från kablaget på motorn.

Jag har bifogat elschema på både motor och båt.

Självklart så kan jag klippa kabeln som går till resten av båten (fram till instrumentpanelen) och koppla den på förbrukningsbatteriet, och sedan ett skiljerelä emellan start och förbrukningsbatteri.

MEN
då kommer även tändningen vara driven av förbrukningsbatteriet, och kör jag det helt tomt kan jag ändå inte starta motorn.

Ska jag dra separat kabel fram till tändningslåset från startbatteriet? Behövs det?

Måste finnas massor som har gjort detta, men jag hittar inget om det.

MVH
Andreas

post-10005016-1394236644,1535_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, nu känner jag mig faktiskt rätt korkad.
Men hur separerar detta min batterier egentligen?

Den kanbeln på skyllermarks schema som går till startmotorn, går på min motor sedan vidare till resten av båten.

Jag är nog rätt trött, men jag kopplar inte :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort 1 2 omkopplaren. Sedan ansluter du förbrukarna (kyl, värmare osv) till förbrukningsbatteriet. Förbindelsen startbatteri - startmotor - instrumentpanel ska vara kvar.

För att ladda båda batterier ansluter du skiljerelä mellan batterierna som visats ovan. Då laddas båda batterierna när motorn går och du kan bara förbruka ström från förbrukningsbatteriet när motorns står stilla.

Du behöver nya batterifrånskiljare som ersätter 1 2 omkopplaren, en för varje batteri. De ska anslutas vid batteriets pluspol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skiljereläet kopplar bort startbatteriet när du ligger still så bara förbrukarna går och starbatteriet förblir fullt. Vid start seda´ n kopplas laddningen in på de batterier som behöver laddning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...