Gå till innehåll
måndag 23 februari 2026
freed

Dagseglare, speed vs komfort

Rekommendera Poster

Hej,

Nu börjar ju säsongen så smått närma sig. Känner suget.

Det blev aldrig någon båt förra säsongen och så här i efterhand var det faktiskt bra då jag hunnit rannsaka behoven och inser att vi inte riktigt tänkt färdigt. Tror vi är mogna att köpa till våren.

Behovet är en dagseglare med övernattningsmöjlighet, 1 kanske 2 nätter.

Båten ska seglas i Öresund, typ från Höllviken till, Dragör, Klagshamn, Limhamn etc. Det blir inga längre turer, max till Ven och möjligtvis till någon mindre hamn på Östersjösidan i undantagsfall. Vi behöver inte ståhöjd i båten, men den kan inte heller vara alltför mikroskopisk.

Besättningen är en familj på 2 vuxna och 2 barn, 3 & 5 år. Seglingserfarenheten är begränsad. Havs och vindkänslan är ganska utvecklad efter 20 år på brädan och lite i jollen.

Det känns i kroppen när fart och höjdtagning etc är rätt. Fart, god höjdtagning etc blir därför viktigare än full komfort.

Kan man utnyttja ett högt lystal när man familjeseglar eller spelar talet ingen roll då vi ändå inte kan utnyttja båtens fartegenskaper?

Prislapp ca 10-80k men upptil 150k om ni tycker det blir väldigt mycket bättre/roligare.

Har börjat titta på diverse kryssare då de är både vackra och snabba. Tänker jag rätt eller är jag helt fel ute!?

Krav:
*snabb
*god höjdtagning
*möjlig att hantera ensam när man tränat lite
*kokmöjligheter men inga höga krav på matlagning
* helst utombordare, ja jag vet att det suger, men lägger hellre pengarna på båt och segel än på en gammal inombordare
* Utomskärs, men främst Öresund så inte Atlant eller Östersjövågor direkt
* Helst partialriggad

Båtar på listan nu:
* Smaragd, kostnad? Är den värd pengarna för oss?
* Safir, storlek tillräcklig?
* H-Båt?
* Annan trevlig kryssarbåt?
* Rival, trög? eller märker vi ingen skillnad då vi inte är Pelle P?
* IF? Liten men vacker
* Express (maxi racer går bort då sittbrunnen saknar sarg för barnen)
* Monark 806
* Monark 700, inte så snabb men billig och verkar segla väl
* Comfort 26

* Birdie?
* Accent med utombordare?

Senast ändrad av freed | 17 februari 2011 | 23:24

Senast ändrad av freed | 17 februari 2011 | 23:26

Senast ändrad av freed | 17 februari 2011 | 23:36

Senast ändrad av freed | 17 februari 2011 | 23:38

Senast ändrad av freed | 17 februari 2011 | 23:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något blev fel så det blev bara en rubrik. Nu kom texten med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi använder båten ungefär som du tänkt göra. Våra barn var ett par år äldre men med samma inbördes skillnad när vi köpte båten du ser i min profilbild.  En härlig form av båtliv att slippa släpa runt på en tråkig och ful husvagn när man ändå har så mycket annat för sig än att bara bo.

Personligen är jag mer inne på båtar med lite modernare utseende. Fördelen är framförallt att sittbrunnarna blir enormt stora, det är ändå där alla vill vara. Öppen akterspegel ger vattenkontakt och tillfällen till lek för barnen på ett säkrare sätt än att de ska hänga över en sargkant. Ditt krav på sittbrunnssarg tar tyvärr bort några riktigt trevliga båtar men är förståeligt eftersom ni ska segla lite mer utomskärs.

Konkreta exempel kunde vara tex, Banner 28. http://www.blocket.se/bastad/Banner_28_32003955.htm?ca=12&w=3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror du tänker helt rätt. Min grundlinje som framgått här på mg är att folk ofta satsar för mycket på bekvämlighet jmf med seglingskänsla.

Det handlar inte bara om lys osv utan om båtar är kul att segla.

En annan av mina käpphästar är att man ofta väljer för små båtar - 3 och 5-åringarna är snart större och tar mer plats, då kan en del båtar som passar nu kännes alldeles för små.

Tycker också du satsar rätt med utombordare - billigare och enklare att reparera.

Också smart att du inte tycker dig behöva båt för Atlanten när du inte ska segla där - känns som många har Najad-komplex och köper båtar för jordenruntresa när de nästan bara seglar i Stockholms skärgård.

Man märker skillnad även om man inte är Pelle P.

Partialrigg är bra med små barn - ingen stor genua att flytta över och självslående är allra bäst.

Tycker själv Smaragd verkar helt rätt för er - snabb, stor nog att växa i, väldigt kul seglare, billig för sin seglingslust och storlek.

Rival är trögare men bekvämare.

Express har jag hyllat många gånger. Lätt att segla, härlig att segla, relativt rymlig - både i sittbrunnen och ruffen. Lätt att köpa och lätt att sälja - finns många intresserade köpare hela tiden.

IF jättetrevlig båt. Men kanske inte just för er om seglingskänslan från jolle och bräda är viktig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

H-båten har allt du söker när det gäller seglingsegenskaper. Att familjesegla med två små barn ombord kanske blir lite bökigt, åtminstone på de ex som har hög skotbalk. Sedan kanske mantåg är en fördel med barn ombord, vilket h-båten sällan har. Samt att på h-båten sitter motorn en smula avigt till. Härlig seglare dock.

Senast ändrad av jorgan | 19 februari 2011 | 16:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...