Player311 1 Postad 8 Februari , 2011 Hej! Jag funderar på att bygga om inredningen i min Player 311 för att ge lite bättre utrymmen för mig och frugan nu när barnen är utflyttade. Tanken är att bygga en ny toalett på styrbordssidan vid nedgångtrappan. Det innebär att jag offrar navigationsplatsen som ändå sällan används. När orginaltoaletten vid förpiken rivs så tänkte jag göra förpiken större med rymligare kojer och vettiga garderober. Är det någon som har eller har foton på en Player eller annan 1/2 tonnare med toaletten akteröver så skulle foton på lösningen uppskattas enormt! Finns det kanske till och med någon som gjort en likande åtgärd? I så fall mottas alla tips med tacksamhet! Vad tror ni övriga? Jag har en hel del teak liggande bl.annat 2 kompletta dörrsektioner från Najad. Är naturligtvis medveten om att det begränsar kategorin spekulanter vid en eventuell försäljning, men jag är mycket nöjd med båten i övrigt så att köpa nytt (större och dyrare) känns inte så lockande! Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 47 Postad 9 Februari , 2011 Tror faktiskt inte att du minskar antalet spekulanter vid en eventuell försäljning. Toaletter på gamla båtar är ofta en springande punkt, små och inte helt privata. Se till att göra en rejäl sjöställsgarderob där du kan hänga även ett par hängslebyxor eller en overall utan att knö ihop dem samtidigt som du gör den nya toaletten. Då får du också något som inte finns i nya båtar. Borde öka värdet med rätt argument. Tittade efter sådana garderober i båtar upp till 34 fot på mässan i GBG i söndags men fann inga. Och då pratar vi nya båtar. Gör du ombyggnaden med hög finish lär det bli positivt. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Player311 1 Postad 9 Februari , 2011 Hej! Ja nuvarande toalett är som på de flesta 1/2 tonnare lite trång. Jo jag har faktiskt tänkt att göra en rejäl lucka från toaletten in till nuvarande stickkoj för förvaring. Där kan jag även få plats att hänga blöta jackor etc. Playern hade enligt den tidens standard 7!! kojplatser. Efter min planerade ombyggnad får den 4 fullgoda(i nödfall 5) vilket känns bättre. 7 personer kan inte leva och bo bekvämt . Det känns bättre att se till att det är bekvämt för oss 2 och ev några gäster ibland. Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 9 Februari , 2011 jag hade samma tankar på min möre 30. men tyvärr är möre 30 ins undervattens kropp speciellt djup eller tjock så att säga. det hade gjort att toaletten vid nedgång blivit låg och trång. och det stora minuset är att sittbrunnens sitt bänkar är så låga att man kan inte uttnyttja utrymmet under . därav kommer toalett modulen ta mkt plats in i salongen. och utrymmet i salongen är det ända som stort på möre 30 så jag ville inte offra det. och nav använder jag som data bänk sen innehåller den en massa viktiga stora fack samt 6låder alltså en lådhurts i samma. och även finns elcentralen m säkringar bilstereo mätare, ja allt inom el. så naven för mej är användbar , men inte till sjökort läsning. men player 311 har större undervattens kropp och en högre sittbrunn så den skulle troligen passa mkt bättre med en sådan lösning. mvh Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Player311 1 Postad 9 Februari , 2011 Hej Johannes! Det blir naturligtvis ingen toalett som kan jämföras med dagens salonger , men eftersom ståhöjden nedanför trappan är över 190cm och navbordet tar rätt stor plats så borde man kubba klämma in en använbar toalett med riktig dörr. Jag är tacksam för alla synpunkter för man drar sig lite för att sätta sågen i inredningen. Jag har läst dina inlägg med stort intresse och måste säga att man blir lite inspirerad! Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 10 Februari , 2011 tackar kul att man kan insperera läser själv massor av bygg trådar och insperas själv. Nä jag förstår det att du inte kan få en toa som är lika stor som dom nya strykjärns skroven har, för player 311 har ju vackra linjer men helt klart fylligare skrov än möre 30 och 20cm högre i ståhöjd så jag tror på iden. men jag sjlv gillar inte när det blir höga skott i salongen det krymper känslan av stor salong. men din båt har ju redan en hyffsad salong. i möre 30 in var jag tvungen att bygga på så vis att det blev så stort och öppet som möjligt där det fanns möjligt för båten har en hyffsad bredd men bara mid skepps. så man fick passa på att maxa utrymmena där. annars är det en liten båt. Från vilken båt modell är najad kramarna /dörrarna? antar att du har mahogny i inrednings matrial eftersom Najad karmarna lär vara i det. jag skulle kunna fixa fram bilder på en sådan toalett i en båt som inte hade det orginal. har en fd arbets kollega som bygger om HEL renoverar en segelbåt i samma storlek som din men enbart 1.7m i stå höjd som min men hans båt har lite högre sittbrunn och extremt bra bredd precis vid negången. hans båt är en blandning mellan comfort 32 och en annan likande båt har glömt namnet på just nu. iaf comfrot skrov men med annat däck. hur som helst så lyckas han men toa vid nedgången trots låg båt. Har du verktyg och kan få tag på matrial ev lack, karmanrna har du ju redan om dom passar så hade inte jag dragit mej för att göra om detta. men det tar tid det är bland dom jobbigare sakerna att bygga om. efter pentryt typ. men kul. . skall ut till min snart och försöka färdigställa det som är kvar. vet en del om player 311 p.g.a jag är uppväxt i en sådan mina föräldrar ägde en i 10-15år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 11 Februari , 2011 Intressant projekt! Det vore kul om du dokumenterade med bilder och beskrivningar av hur du går till väga så vi andra kan lära oss. Jag vill inte flytta toaletten i vår båt men tycker att navigationsbordet är klart överskattat när nu plottrarna tagit vägen och har funderat på att göra sittplats där istället och ditt bygge skulle ju då kunna ge en del tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Player311 1 Postad 11 Februari , 2011 Hej! Ja, Playern är faktiskt ganska rymlig för sin storlek så det bör fungera. Nej jag vet inte exakt vilken Najad de kommer ifrån, men det var en större modell så det kan hända att jag får kapa ner den till förpiken några centimeter på höjden. Jag köpte en hel del inredningsdelar som lister, skivor dörrar m.m från Najadvarvet när de hade loppis på öppna varv. Jo det är nog mahogny så jag får se hur det ser ut när jag lackat min teakinredning. Det hade varit toppen om du hade lust att ta lite kort på kompisens båt. Det ger säkert en hel del tips och idéer. Vad jag sett av ditt pentry så långt så verkar det bli kanonsnyggt. Sämre barndom än att växa upp i en Player kan jag tänka mig- Jag lovar att om det blir så att jag sätter sågen i inredningen så lovar jag att dokumentera både framgångar och eventuella motgångar! Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavson 0 Postad 4 April , 2011 Hej Mats! Har också Player 311 och går i exakt dina tankar. Nästan i alla fall. är nu inne på min 3:e säsong med båten och killen som byggde inredningen hade inte det där om ni förstår vad jag menar. Min far har lyckats snika till sig en 3-4 STORA 30år gammla mahogny plankor som skall räcka till min inredning. Han (min far) är också möbelsnickare och har komplett slöjdsal ca 100m från båten så jag hoppas få den hjälp jag kommer behöva. Min plan är (för närvarande, den revideras då och då). Längts bak har jag ett STORT utrymme som inte används. Jag tänkte förlägga min stickkoj ca 60cm akterut (på bekostnad av bredd och att ha hjärtstocken mellan fötterna). då jag har en ny lombardini 27hp som knycker huvudkudden på barbord sovplats i stickkojen. det stora problemet som alltid dyker upp är det aktre fönstret, hur jag än tänker så hanmar skottet mitt i den. Hur som hellst! Att förlägga wc där sjökortsbordet är och även en dörr in till stick kojen så det blir en egen hytt. på så sätt hamnar man med skottet precis för om det aktre fönstret på styrbordsidan. ALT2 att bara försöka göra mon stickkojen till en hytt med garderob och låta wc vara där den är alt förminska garderoben vid wc:n och flytta dörren vid wc:n (kom inte på vad det hette på båtspråk) mot styrbord. svåra funderingar. inredningen som den är idag känns inte riktigt modern. och ska man ändå byta inredning så, varför inte!? min player 311 låg bredvid en b31 en vinter och snacka om skillnad i storlek vid och under vattenlinjen. b31:an såg ut som en skärgårdskryssare. så visst, playern är stor för att vara en 80-talare. (förövrigt, inget ont om b31:or. ville bara skriva bildligt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 4 April , 2011 Om du känner efter, riktigt, riktigt, riktigt noga. Så behöver ni inte de där gamla mahogny planken. Är det så, så skicka dem till mig, så ska jag se om jag kanske, kanske kan ta hand om dem... Möbelsnickare och 100m från båten..Det låter det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavson 0 Postad 5 April , 2011 Jodå! lite bortskämd är man nog allt. Fast nöjet är ju att göra jobbet själv. Fast det är klart att lite tipps och maskiner skadar ju inte. Vi hittade plankorna, övergivna, som ett båtbyggeri glömde (legat orörda i 15 år) ca: 4000x600x50 st. Vi fick även tag på (enligt uppgift) den sista plankan riktig teak i sverige, som jag skall ha till min sttibrun. Fråga mig inte huruvida detta stämmer och vad riktig innebär (förmodligen att den inte är av den snabbväxta sorten men jag kan fråga farsan) men enligt Bohmans i oskarshamn (största importör av exotiskt ädelträ) så var detta fallet. Enda sedan jag var liten så har vi åkt omkring i världen och jagat fina träbitar (kombination, familjeresa yrkesresa). Då kunde jag inte i min värld förstå vad som var så speciellt med vissa träslag och KVALITÈ på desamma (Gustav 10år). Idag är jag tacksam för att jag har fått lära mig den skillnaden eller åtminståde att uppskatta den. ha det! Senast ändrad av Gustavson | 05 april 2011 | 13:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser