Gå till innehåll
tisdag 12 augusti 2025
Gäst Pontus

Bytte solenoid, nu tänder inte motorn längre

Rekommendera Poster

Gäst Pontus

Hej! Jag har en Mariner 60hk (från -79) som jag har bytt solenoid på. Den nya solenoiden såg inte likadan ut som den gamla men efter ett tag lyckades jag iaf komma på hur man skulle koppla (fanns inga instruktioner) så nu funlar startmotorn när man sluter strömmen via tändnyckeln. Problemet är att själva motorn startar inte längre, verkar vara fel på tändningen, att den inte tänder. Någon som kan ha nån idé på varför det har blivit så? Kan man ha kopplat fel på något sätt så att man bryter strömmen till tändningen när startmotorn går igång? Eller beror det på något annat? Mycket tacksam för tips/idéer eller om ni rent av kanske vet vad det beror på! /Pontus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus

Låter som du kopplat nått fel :o) De 2 grova kablarna har du ju helt klart satt rätt. Styrspänningen och jordningen för att dra solenoiden verkar ju också vara rätt. Går det flera kablar till någon av polerna på solenoiden? har du digitalkamera så skicka med ett foto.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pontus

Jag har en bild, men den är tyvärr inte tillgänglig just nu... Men den ser ut ungefär som på bilden, och det är alltså så jag har kopplat det. Den gråa plattan som solenoiden sitter på fungerar som jord eller vad man säger, och sitter fastskruvad på startmotorns hölje som är minus. När man sluter strömmen kommer den från den bruna sladden och sluter då de två grova kablarna som gör att startmotorn dras igång. Den lilla svarta sladden som går från I till startmotorn vet jag inte vad den har för funktion, men det går även ström där igenom är jag rätt säker på. Anledningen till att jag satt den där är för att det var kopplat så på den gamla solenoiden. Den var visserligen inte likadan men jag förstår inte hur det kan skada att det går två kablar dit... Innan man vrider på startnyckeln är det bara kontakt mellan S och gråa metalplattan som solenoiden sitter på. Någon som förstog sig på förklaringen? :-)

post-0-1394234305,3153_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Magnus

Kan du ha förväxlat den oranga med den röda på din skiss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Christer

Hej! Solenoiden skall vara inkopplad på följande sätt: Plus från batteriet till den ena av de stora skruvarna. Från den andra stora skruven går pluskabeln till startmotorn. S på solenoiden är tillslaget (från nyckeln) I är ett extra uttag där det kommer ström när solenoiden används. Går oftast till tändspolen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pontus

Vad menar du med att den oftast går till tändspolen? Måste den vara kopplad till tändspolen, för nu har jag kopplat den till startmotorn (enligt bilden). Kan den kopplingen påverka nån tändningsfunktion?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariner

OK! Den röda kabeln går mycket riktigt till tändningslåset. Den bruna kommer från tändningslåset och ger ström till selenoiden när du vrider på start. Men den svarta ( tunna) kabeln märkt 1 på din ritning, skall gå till jord,det är andra änden på själva manöverspolen. Så sitter det i allafall på min motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pontus

Jo så var det på min gamla solenoid, men på den här sitter jordningen på metallplattan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariner

jaha! Men då borde du ju kunna skippa den tunna svarta kabeln, vad händer då?? Den gamla var väl upphängd i gummi eller?? Då måste den ju jordas, men inte den nya? Annars är det ju så att tändningen fungerar oberoende av ström, svänghjulet,spolar mm. alstrar allt den behöver när det börjar att snurra. Tändlås och nödstopp stannar bara( dom jordar en kabel från cdi enheten). Testa att dra ur den kabeln vid cdi enheten ( tror att den var vit). Då skall den starta om det är fel på tändlås mm. men för att stänga av den måste du kunna jorda kabeln. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...