Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Eneledam

Hjälp min båt studsar!!!

Rekommendera Poster

Hej! Jag har bytt motor på min Örnvik 485 CLX från en Mariner 40 magnum 2-takt till en Mariner 60 4-takt och fått problem med att båten studsar så fort jag försöker att trimma ut motorn något, värst är det om vi är två i båten och båda sitter bak och inte har fullt gaspådrag. Vad är det för fel? Det är ju inte någon extrem vikt skillnad mellan dom olika motorerna. Vore mycket tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Hur beter sig båten när den studsar och i vilka fartområden? Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så helt ovanligt. Alla båtar som e någorlunda lätta i fören börjat att studsa när man trimmar ut motorn. Sitter man då också långt bak i båten, så förstärks studsande. Trimma inn mototrn eller omfördela last i båten, kan räcka med att ställa tanken (eller något i samma viktklass) i fören

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag hade samma problem förut, när jag kom upp i lite högre hastigheter så började båten studsa och när jag kom upp i 40-45 knop så blev den helt okontrollerbar. jag löste det genom att lägga en sandsäck i fören och vips så gick den stadigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tala gärna om hur det löser sig. Jag har en Örnvik 481 GTS (föregångaren till din) och funderar på en 4-taktare i klassen 50-60 hk. Idag sitter det en 2-takts Johnsson (50 hk) som går hyfsat fast har egenskaper som är precis tvärt emot dina. Desto mer jag gasar desto hårdare går fören ner i sjön, vilket tyder på att jag skulle tilta ut motorn. Nu är det manuell tilt på denna, det tillsammans med att jag tycker att planingströskeln blir för hög (när tiltar ut) gör att jag kör så här ändå. Men en 50-60 hk 4-taktare med eltrim/tilt vore mums har jag fått för mig, eller... Som sagt, återkom i ämnet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten studsar oavsett om det är spegelblankt eller ej, framför allt från planing till 25 knop vid högre hastighet lungnar den ner sig. Jag har en tanke på trimmplan, är det något som skulle hjälpa? Omfördela vikt kan vara svårt då utrymmet i fören inte är så stort, behövs till annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena, jag har haft liknande problem med min båt. Det uppträder när jag inte trimmar ned nosen med trimplanen. Den börjar att gunga med fören som bara ökar hela tiden. Men trimmar jag ned den med trimplanen går den perfekt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälper att sätta dit en Gil lBracket också, men det blir lite dyrare. Går jo att tillverka den själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Erik

Fenomenet är välkänt. Med mycket uttrim, där farten är maximal blir många båtar instabila i långskeppslinjen. Det finns fysikaliska förklaringar som jag inte vill ge mig in på här. Problemet kan lösas på flera sätt, mer last i fören, sätta an trimplanen om man har några eller att minska trimmet. Samtliga åtgärder leder till större våt yta vilket bidrar till ökad stabilitet, men det sänker också farten. Personligen tycker jag att det är enklast att minska trimmet tills båten blir stabil, men på andra båtar kan kanske någon av de andra åtgärderna vara att föredra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle just svara något liknande. För visst är det väl så att man trimmar ut för att minska båtens kontakt med vattnet och därmed köra mer ekonomiskt? Om man då lägger tyngder i fören motverkar man ju den effekten. Så mitt förslag är: Trimma ut till den börjar hoppa, minska sedan i små steg tills den slutar att hoppa, då har man nog den mest ekonomiska och bekväma framfarten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var mycket intressant läsning, men inget som lockar mig att sätta på båten. Tack för sökningen åt mig. En gammal sjöbuse tipsade mig att höja motorn så att kavitationsplattan hamnar ett par centimeter över båtbotten för att avhjälpa mitt problem, någon som har en åsikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Björn

Ja, det funkar. Men ett par cm verkar väl mycket, akta så att inte kylvattenintaget suger luft. Om du behöver höja på det sättet ser du ofta på ett fult vattensprut direkt bakom båten, vatten som kastas upp av plattan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst janne

ptoblemet med att höja motorn för mycket är att propellern tappar greppet när du girar kraftigt när det gäller in och uttrimmning av motor så är rätt metod att trimma ut tills båten börjar hoppa och sen trimma in tills detta upphör då har du hittat rätt läge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst janne

jag använder bara trimplanen om det är stark sidovind eller ojämmn last dessa har jag helt uppfällda när de inte behövs jag använder endast då motorns ut och intrimmnings möjligheter för att uppnå bästa gång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är för högt monterad. Om du istället har för mycket motor skulle du känna att hela båten lyfter liksom..på nåt sätt... svårt att förklara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är för lågt monterad. Om du istället har för mycket motor skulle du känna att hela båten lyfter liksom..på nåt sätt... svårt att förklara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är skadad.. Har problem men hög och låg verkar det som. Naturligtvis så är din motor för lågt monterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst bobby

kolla botten på båten med en rätskiva ,om den är konvex så får du detta fenomen. går att åtgärda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...