Gå till innehåll
måndag 04 augusti 2025
Gedda

Övervakning i maskinrummet!

Rekommendera Poster

Hej!

Har funderat på att sätta upp en webbkamera i maskinrummet, men jag funderar på vad man kan ha för monitor till detta, vill ha något som är ca 7 eller liknande :) ögnade lite på biltema men inte allt för väl, hittade inget men det kanske är någon som vet :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan man koppla någon av de digitala fotoramarna?

De som kan visa rörliga bilder borde åtminstone ha en display som funkar men kruxet blir väl hur man ska få in signalen via USB eller minneskorts-platserna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du ta in signalen i en dator? Annars är det kanske enklare med en annan överakningskamera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det har ju varit en tanke jag också haft, vet dock inte hur man får fotoramarna att fatta att det är video :P men annars var ju produkterna från Kjell&co ganska bra att ha i åtanke!

Alltid skönt att veta vad som händer i maskinrummet :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det av en förekommen anledning som du vill kunna se vad som händer i maskinrummet? jag fattar liksom inte idén riktigt, kan du utveckla denna? eller så är det jag som är dum....men det behöver du inte svara påcool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

eller så är det jag som är dum....men det behöver du inte svara på

Öppet mål :-)

Jag är också nyfiken på varför man ska ha kamera där? Men jag kan förstå tanken, ha koll på om vattnet stiger i kölsvinet eller om det ryker om motorn eller läcker från någon slang?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag går i samma tankar. När man sitter på flybridge så hör man inte motorerna och det skulle va skönt att kunna se vad som händer där nere.

Jag funderar på att handla en garminkamera och koppla till plottern men finns det ett billigare och bättre alternativ så är ju det intressant.. 

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är ju hur kameran mår i motorutrymmet över tid...

Men om man har temperatur-givare/varnare på rätt ställen samt oljetrycksmätare osv så har man ju den infon man behöver. Fast det skadar ju aldrig med mer koll!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värmen är nog inga problem tror jag. Jo man kan ju få info från alla mätare osv men man ser ju inte propelleraxlar och annat som finns där nere. Kan ju känna att det inte direkt skadar att kunna kolla vad som händer.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis. Sen är ju vissa finesser också bara roliga att bara ha. Man skulle ju kunna tänka sig ett antal kameror att växla mellan. Inte bara i motorutrymmet. Och är det nätverkskameror kan man ju köra dom som rörelsekännslig övervakning när man inte är i båten...

I motorutrymmet kanske oljedimma kan vara ett problem, om man har en äldre motor som ventilerar lite?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en backkamera i min båt, kamera och skärm i ett.. Enkelt att montera var man vill. Finns säkert på Jula eller nåt.. 

Troligtvis enklare sammankoppling än webkamera och separat skärm..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

anledningen till att ha kamera i maskinrummet är att man kan få en blick hur det ser ut i maskin under färd och att man är prylbög :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha ha ni ser det finns massor av skäl till att ha en kamera i maskinrummet.

Jag vill kunna koppla en till min plotter. Vet att Garmin har en kamera men den e ju inte helt gratis. Man borde ju kunna koppla vilken kamera som helst till den egentligen. Ska leta o testa lite.. 

Återkommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

helt sant! har väl en takhöjd på 120 kanske :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...