Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Westfjord26

"Dippande" Nasa BM-1

Rekommendera Poster

När jag tänder bakgrundsbelysningen på min batteribanksmätare Nasa BM-1 genom att trycka på illumknappen så dippar voltalet med 0,5 volt och går tillbaks igen när jag släcker belysningen, nån som vet vad det kan bero på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att dina batterier börjar tappa kapacitet?

Vad händer om du tänder en annan lampa? Dippar mätaren då?

Annars skulle jag gissa på glapp i i någon kabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, batterierna är bra, kollade med voltmeter och där händer ingenting, sätterjag på alla lampor och kyl så dippar voltalet bara en tiondel, jag får gå igenom konyaktytorna till batterimätaren och se om jag kan hitta nått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bm 1 mäter väll spänningen med samma anslutning som ljuset, minns dock inte om det är separata kablar. med största sannorlikhet her du dålig kontakt eller en skadad kabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den mäter i princip spänningen på samma anslutning som ljuset, en kabel till plus en till minus innan shunt och en till minus efter shunt, så spänningen mäts över förbrukningsbanken. Hann inte ut till båten i helgen, skall kolla anslutningarna till helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den verkar ha två separata jordningar till shuntens batt-minussida, svart respektive vit kabel. Kan ha med mätnoggranhet och spänningsfall att göra, gissar jag.

Så har du säkert redan kopplat, men men.

Du kan ju också prova att mäta strömmen i pluskabeln, kanske har belysningen fått nåt fel som ger för stor ström? (Några enstaka milliampere för lysdioderna borde räcka.)
sid 5 fig 1 : http://shop.textalk.se/shop/9260/art34/1761334-mul-98e476.pdf

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...