Gå till innehåll
tisdag 28 juli 2026
detskaga

Danmark

Rekommendera Poster

Hejsan !

Tänkte segla lite i Danmark närmare bestämt Limfjorden,

nästa sommar.

Tips om hamnar naturhamnar och sånt man inte får missa önskas.

tacksam för svar

Senast ändrad av detskaga | 27 oktober 2010 | 23:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglade till Limfjorden 2007. En tur jag verkligen kan rekomendera.

För min del var det dock en av mina värsta semesterseglingar. Motvind hela tiden - både fram och tillbaka med vindar från ingenting till full storm. Regn i större eller mindre utsträkning varje dag, minst ett tekniskt problem varje dag och hur seglatsen slutade - det skall vi bara inte tala om.

Men till Limfjorden skulle jag inte ha något emot att segla till igen. Det kan bara bli bättre än förra gången.

Köpte vanliga pappersjökort - jag borde ha förstått att det fanns båtsportkort. Fick se dem i båttillbehörsaffären i Ålborg. Billigare än vad mina vanliga sjökort var och med ett mycket större täckningsområde - dessutom mer lätthanterliga. Jo jag hade scannat av mina pappersjökort, så jag hade en digital upplaga i datorn, men jag tillhör den gruppen seglare som inte kan tänka mig segla utan att ha pappersjökort över seglingsområdet ombord.

Det var av typen Tyska båtsportkort som ju är de bästa när det gäller Danmark. Hjertmans säljer ju sådana i butken i Göteborg och Helsingborg men just korten över Limfjorden finns inte med i katalogen !? - men de har kanske i Göteborg. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1044&artname=Sjökort, tyska båtsportkort&sok=sjökort

Kryssarklubben har en liten skrift som heter Limfjorden-vattnet mellan haven (skrolla längst ned i länken) Finns att köpa på kansliet i Göteborg

Även tänkbart att den finns i båttillbehörsaffärer i Göteborg, Såg även i Hjertmans katalog att det fanns något som hette Hamnguide Danmark-SydsverigeHar inte kollat i den själv - har ett gamalt ex av Kommas hamnlots

Du kan läsa lite om min Limfjordenseglats här; http://thallatha.blogspot.com/2009/12/limfjorden-2007_5237.html

post-945-1394236543,2745_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...