Wallerman 0 Postad 29 September , 2004 Tänkte bara fråga hur ni andra gör när ni har kört glykolblandning genom kylsystemet på hösten.Brukar ni låta glykolen vara kvar i systemet,eller tappar ni ur den?Vilket är bäst för motorn? mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tony Postad 29 September , 2004 Hej Peter! Jag har nyligen gjort min Perkins motorn klar inför vintern. Stänger kran i botten där kylvattnet kommer in. Tar sen bort slangen på andra ändan vid impellern. Sätter på ny slang där som sen går ner i en hink full med färdigblandat glykol ca 8-10 lit, blandat ungefär för 30 grader. Sen startar jag motorn och låter den suga in allt glykolvattnet (kolla om det kommer ut glykolvatten i avgasröret) och när hinken är tom stängs motorn av. Sen får det vara så under vintern. Hoppas du fick svar på frågan. Mvh Tony Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alpha 0 Postad 29 September , 2004 Hej Monterar du inte ur termostaten?? Det tycker jag är ett måste annars får du ju inte in Glykol där du verkligen behöver det. //Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tony Postad 29 September , 2004 Nej jag har slutet kylsytem med glykol i för runt 30,gr och har alldrig tagit ur termostaten på min Perkins motor. Det jag har gjort är att köra in glykol i kylkanalerna som sjövattnet går igenom på vägen ut genom avgasröret. Eftersom alla kranar/ventiler är stängda så blir ju glykolen att ligga kvar i alla fickor m.m. och skydda. Mvh Tony Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alpha 0 Postad 1 Oktober , 2004 Hej igen Ja om du har sötvatten kylning är det en helt annan sak då håller jag med dig fullständigt i det du skrev tidigare. Svaret på Peters fråga är nog beroende på om han har sötvattenkyld eller Sjövattenkyld. //Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 422 Postad 1 Oktober , 2004 Ja, glykolen skall vara kvar, den fungerar som både rost- och frysskydd. Kör motorn varm alt plocka bort termostaten innan du suger i glykolen så att den tränger in överallt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser