-T16- 0 Postad 21 Oktober , 2010 Hej! Funderar på att köpa en begagnad GPS av märket Garmin men undrar om det är något speciellt man skall tänka på när man köper begagnat förutom skick och liknande...? Lästa någonstans att det kan bli fel om man köper begagnat då den tidigare ägaren är registrerad på något sätt? Kan någon föklara mer om vad detta betyder? Eller har jag fått allt om bakfoten? Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 Oktober , 2010 Gpsen lämnar position efter vad den är inställ på den sk...r i vem som är ägare. Se bara till att få med en manual. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 21 Oktober , 2010 Det du kanske tänker på är Garmins tidigare sjökort, BlueChart, som även såldes på CD-skiva. Då ingick licens till två enheter så man kunde ladda ner sjökorten i två olika navigatorer. För att göra detta krävdes att man registrerade sig själv och enheterna hosGarmin för att få unika licensnycklar för respektive enhet. Dessutom kunde köpare som registrerat sig uppdatera sjökorten till rabatterat pris via deras webb. Garmin har dock slutat med supporten av BlueChart så detta har nog inget större värde idag. Du får det du får med enheten, så att säga. Så är det en äldre plotter som inte tar nyare sjökort som BlueChart G2 eller G2 vision, så kan du inte uppdatera dom längre (just nu kan man fortfarande köpa 2008 års version på färdiga minneskort, men inga nyare utgåvor lär komma). Men enheten kommer ju alltid att fungera med dom kort du får med. Vill du ha täckning för nya områden, kolla med Garmin att du verkligen kan få tag i dom först så att dom inte är slut. Är det fråga om en nyare enhet och om det finns några fördelar med att registrera nya kort (G2 eller G2 vision) som bara säljs på minneskort, det kan jag inte svara på. Min gissning är dock att man bara kräver att få tillbaka dom gamla minneskorten för att få en uppdatering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser