Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Kerberos

Hur får jag min 2010 Yamaha att prata med en PC? Temp, varv m.m.

Rekommendera Poster

Tjena!

Lite svårt o beskriva i rubriken, men jag vill alltså ha samma data(eller mer) som jag kunde fått om jag köpt ett dyrare ekolod/plotter som är NMEA kompatibelt genom att köpa en NMEA-kabel mellan Yamaha-LAN hubben och min plotter. Men min tanke är att skaffa en mini-pc o en usb-gps för att kunna få en 10 plotter med möjlighet att surfa på internet, spela musik/film... ja allt en dator kan göra. Men jag hade även då velat ha den möjliga data som finns att tillgå på min mini-pc. Vet inte hur jag ska göra? Vilket program ska man installera på datorn? Ska man skaffa ett kontaktstycke som passar i Yamahas hub o en usb eller seriell port som jag löder några sladdar mellan? Datorn måste ju på nåt sätt kunna komma i kontakt o kommunicera med min båtmotor till att börja med. Jag hade varit tacksam för all hjälp jag kan få rörande detta.

Motorn är förresten en Yamaha f50 från 2010 med yamaha´ s LAN-system med hubbar o allt va de är,

Detta är förmodligen inte nåt nytt för de flesta av er men jag hade tyckt de var lite kul om detta hade funkat utan att kosta skjortan.

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...