Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Dobido79

Hummerfiske 2010

Rekommendera Poster

Hej! Tänkta starta en tråd här om årets hummerfiske där vi kan rapportera lite hur det går för varandra.

Ikväll åker jag ner och agnar och gör klara mina tinor för morgondagen.

Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon, bra initiativ. Var fiskar du? Själva fiskar vi utanför Lerkil söder om Göteborg.

Vi missade årets makrill-saltning, så i år testar vi surströmming. Stank som sjutton i båten när vi öppnade burken ;)

Vad har du för bete?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Imorse kl 7 va jag ute och slängde i mina tinor,  Jag fiskar utanför Fjällbacka. Årets agn består enbart av makrill, förr har jag bara kört sill så jag får väl se hur detta funkar. Imorgon ska jag ut och se efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens fångst va inte det bästa man vart med om, men det verkar vara lika för alla häromkring. Såg iaf 8st hummrar idag, men bara 3st fick följa med hem.

På det igen imorgon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drog första draget idag på förmiddagen- gav 17 humrar med hem på 19 kupor, imorgon kör vi igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lät som en bra start!

Hur gör ni med den hummer ni tar hem? Antar att ni använder sump.'

Men kokar ni alltid hummern direkt hemma eller förvarar ni den på något sätt?

Hur ska man isf förvara den, läste ju en länk om att de va plågeri att förvara på is och svalt.

Att vissa anser att handlare ska förvara i vatten.

Är det någon som förvarat hummer hemma i vatten?

Känner mig frågande till hur man skulle göra detta, med syresättning med mera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4st lovliga igår och 7st idag, fortsätter trenden såhär är jag nöjd.

Men jag är ändå nöjd. Jag har alltid som mål att få en godkännd hummer per tina första veckan och nu är jag uppe i 14st så man ska väl inte klaga ändå.

Förvarar hummern gör jag i en sump.

tror det e svårt att förvara dom hemma i något slags kar. Vet en del som har sjöbodar, som har en cirkulationspump från sjön upp i ett kar där hummrarna får gå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2010 Första året som hummerfiskare: Resultat 20 st största på 1 kg.

Agnant med laxhuvud som fått goa till sig några veckor.

Hörde ett tips: innan man skall koka hummer så man dem i sötvatten, de drunknar och samtidig rensar de tarmkanalen dvs de skiter på sig. Ett sätt att får den rensade. därefter kokas de.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2010 års hummer fiske gick väldigt bra för mig. Fick runt 50 hummrar, den största hade en vikt på 3½ kg och vi döpte den till INGO.

 

Patrick

post-10017508-1394236596,5648_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu 2011 och isen är borta. Någon som burkar fiske i April ? vad är strategin då ? grunt vatten eller ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte så mycket aktivitet på hummer nu. De slutar äta när vattnet går under 5 grader. Men lycka till, finns säkert någon rackare som är hungrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om fiskauktionen får in Svensk hummer nu, så det måste ju kunna gå att fånga på något sätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriv tidigare att du fått en hummer på 3,5 kg.

Jag har vanliga Carapax burar men funderar på hur de kommer in i buren när de är så stora.

Har du någon annan typ med större ingångshål eller ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv använder Carapax burar att jag har köpt 5 st av den större modellen. Men den på 3,5 kg är fångad i en av de mindre bururna.

Visst kan man fånga nu, men hummrana är väldigt sega så här års. Själv skulle jag nog lägga burarna på ett djup av 20-25 m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok Intressant, Laxhuvudena ligger å drar till sig sedan några dagar... Det blir nog snart..

Får sätta ribban på 3,51 kg då ...

 



Senast ändrad av Samurai | 31 mars 2011 | 20:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter härligt.

Själv så har jag på börjat ett stort renoverings projekt med båten, annars hade jag nog tagit mig ut och fiskat också. Ja man måste höja ribban för varje år som går. Men i sommar blir det att komma ut och reka efter nya ställen och ta positionerna.

 

Lycka till ! Tala om om du får något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2011-04-14 Drog 14 tinor idag som jag satt i måndags. Labbat lite med djupet från 23-10 m.

 Det var NADA !! Lite småkrabbor men annars inget.

Vi får hoppas på bättre tur längre fram.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De var tråkigt att höra. Men jag tror det är rätt dött nu. Bättre att vänta in nästa säsong. Själv ska jag ut och reka nya fiskevatten inför nästa säsong. Börjar koncenterar mig på makrillen nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Söndags: Drog mina 14 burar som legat på olika djup.

Fick en hanne på 430 gram. Den togs på ca 18 m. Gott att nollan är spräckt för denna gång.

Den grattinerades och smakade Förb..nat  gott

Nästa dragning blir på Onsdag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att det finns något liv på botten. Själv är jag ute och rekar för fullt i nya fiskevatten. Men till hösten blir fullt ös på fisket.

Man får gratulera till fångsten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...