Gå till innehåll
torsdag 16 maj 2024
IvarN

Tips om slagvatten?

Rekommendera Poster

Hej,

På min snipa är kölsvinet öppet hela vägen mellan för och akter, dvs vatten kan rinna fram och tillbaka obehindrat. Detta är ju bra om det rinner in vatten i förliga delen så att det kan rinna mot aktern där länspumpen finns, men det medför även att oljespill mm rinner in i förliga delen och luktar illa.

Hur har ni löst detta på era båtar? Är det vattentäta skott mellan förliga och aktre delen? Backventil? Tacksam för tips.

Mvh Ivar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min snipa är betong gjutet i fören då den varit riggad en gå i tiden men det kör att den är högre fram och sedan är det ett litet hål i skottet som gör att vattnet åker akterut om det skulle behövas. Har aldrig haft någon odör ifrån genomföringen men kan inte tänka mig att luften rör sig så pass mycket igenom det lilla hålet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Min är också gjuten, men den bär tydliga spår av att vattnet runnit in från akterdelen. Måhända vid sjögång. Lukten kommer nog knappast från vattnet i aktern, det är nog från det oljespill som blivit kvar i förliga delen.

Om jag förstår dig rätt så har du ett tvärskott med ett hål i. Hur stort är hålet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle uppskatta det till runt 20mm. Skulle jag få en spricka i fören som väller in vatten så är nog mitt hål förlitet igentligen nu när jag tänker på det men det funkar bra när man tvättar ur kölsvinet och om det mot förmodan skulle läcka in regnvatten och dyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...