Gå till innehåll
tisdag 07 maj 2024
Gäst Johan

Fästa inredning?

Rekommendera Poster

Gäst Johan

Ska riva ut skrovbeklädnaden/mattan på insidan av min lilla segelbåt. Funderar då på att passa på att sätta upp en hylla/stuvfack på insidan av förpikens skrovsidor. Antingen en enkel hylla för prylar eller en mer avancerad variant skåp med luckor. Problemet är infästningen till båten. Det är en plastbåt med enkellaminat. Ska man plasta fast någon form av fästbeslag? Eller kanske stålinlägg att skruva till? Eller någon trälist som jag sedan kan skruva fast hyllan till med träskruv? Eller kanske ska jag plasta fast hela hyllstommen till båtens insida och därefter klä den med plywood? Någon som har bra ideér på lämpligaste sättet att förankra inredningsdetaljer till enkellaminat? :-?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bengt

Hej, enklast är nog att bygga skåpet och fästa upp ordentligt med smältlim. Sedan kan du plasta up några vinklar, ev hela kanter, mot skrov. Vinklarna behöver bara vara 40 mm höga. Täck de ytor som inte ska ha plast med maskeringstape och papper. Om det är teakply kan du ta bort ytskiktet där du plastar. Du kan även säkra med träskruv eller genomgående maskinskruv när det har härdat. Det gäller att skära rent med typ stanleykniv så att du får snygga kanter på plastningen mot träet (några få lager matta räcker) när plasten har börjat härda men innan plasten har härdat ut fullständigt. Vill du ha skåpet löstagbart så lägger du pakettape på de ytor du plastar mot på träet och drar bort skåpet efter härdning. Plastningen på träet kan döljas med list. /Bengt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...