Gå till innehåll
fredag 15 augusti 2025
BennyBoat

Evinrude 30hk tvärdog!!

Rekommendera Poster

Hej.

Var ute och fiskade igårkväll med polarn och hans båt. Motorn en Evinrude 30hk -88/89 (ej elstart) har alltid fungerat men på vägen hem med drygt halvgas efter ett par hundra meter tvärdog den.Gråter

Vi kollade dödmansgreppet och dödarknappen som verkar vara parallellkopplade, såg ok ut. (hade inget att mäta med)

Kollade efter gnista men det saknades, det var inte svårt att bekräfta eftersom det var kolsvarta natten.

Jag kan mäta, meka en del men vet inte riktigt hur elen fungerar på en båtmotor.

Var börjar man?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

börja med att koppla bort svart/gul kabel kortslutningskretsen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provade med det men det hjälpte inte. Hur mäter man om styrboxen är ok? Tror den heter CD2.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det krävs ett speciellt mätinstrument för att mäta uteffekten på cdboxen,men därimot så kan du ohm mäta spolarna under svänghjulet  sensor spole o matarspole,fast oftas så är det cd boxen som det är fel på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har plockat väck svänghjulet m.m. Lossade sedan hela kabelhärvan (svart, brun, svart/gul, orange/grön och orange/blå) som går till/från CDI-boxen och hittade att kabelisoleringen på både svart/gul och orange/grön hade skafts bort. Det har med all säkerhet orsakat kortslutning.

Svart/gul är ju dödaren som ska kortslutas när man vill att motorn ska stanna men vad händer om orange/grön kortsluts som går till ena tändspolen? Går CDI-boxen sönder då?

Antar att brun är en temp.vakt eftersom den går till topplocket. Fungerar den likadant som dödaren? Hur testar man att den fungerar?

Jag har inte testat sätta ihop den igen utan vore tacksam för svar innan (bespara lite jobb).

Senast ändrad av BennyBoat | 11 augusti 2010 | 23:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om orange /grön kortsluts så får du ingen  gnista på den ena tändspolen ,om cd boxen kan gå sönder ? det är väl inte o möjligt ,den bruna temp givaren kan du ohm mäta men inte är det den som är orsaken att motorn tvär dog,jag tror att cd boxen är trasig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med hjälp av krympslang och eltejp för att skydda kablarna snurrar den igen. Inget fel på CDI-boxen, bara kortslutning.

Dags för storgösen igen.Glad

Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...