Gå till innehåll
söndag 03 augusti 2025
Gäst Dominique

Hjälp! Båtval! roddbåt vs motorbåt

Rekommendera Poster

Gäst Dominique

Hej mina erfarna seglare. Nu är det så här. Jag har köpt en ny Mercury 4 hk - 04. Hade den till en början till en gummibåt. Kunde inte köra på fullgas för båten var så dålig. Så till nästa sommar tänkte jag uppgradera mig. Nu är det så här. Vill inte köpa ny motor, möligtvis lämna in denna o ta bort strypningen o få 1-2 HK till om det går. Beg båt går bort då jag tycker beg priserna e så höga så jag kan lika gärna köpa en ny båt. På http://www.gob.se finns dessa båtar. Val 1 Krüger Laser Styrpulpetbåt : Längd:4,25m Bredd: 1,75m Vikt: ca 170kg Max last: 500kg Antal personer 4 Rek. motoreffekt: 40kW/55hk Konstruktinskategori C 22900 kronor. Val 2: Krüger 360 Roddbåt Längd:3,60m Bredd: 1,30m Vikt: ca 65kg Konstruktions kategori D Åror ingår. 8900 kronor Roddbåten lär ju plana med min 4 hk motor o få rätt bra fart, men borde inte styrpulpeten gå rätt så bra också? Med tanke på att vikt och storlek inte skiljer sig så mkt från roddbåten? Styrpulpeten ser dessutom lite roligare ut,mer som en racerbåt. och man kan utrusta den med kapell,lite roliga instrument. stereo etc. Jag är väl medveten om att ingen av dem kommer att gå som ett skott med min motor. Men frågan är om bägge går nästan lika bra med min motor? Kanske likvärdigt då styrpulpeten borde kanske ha bättre vatten egenskaper? Trots att den är tyngre. fart e kul,men nu har jag en sprillans 4 hk,så det får duga i motorväg. Klart det ser löjligt ut med en 4 hk på en sportbåt. Men är glädjen att komma ut på sjön jag vill åt först. Sen skiter jag iatt det ser löjligt ut. Dessutom är 4 HK soppa snålt. Lätt att meka med etc. Tar jag pulpenten åker jag på o köpa trailer etc,men får en roligare båt kanske. Så vad tror ni??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrpulpeten har en bottenform som gör att det behövs betydligt mer än 4 hk för att den ska gå bra i sjön. Det är inte bara vikten som har någon betydelse utan även formen på skrovet. På roddbåten däremot passar förmodligen din 4 hk jättebra. En roddbåt har en bottenform som inte är avsedd att plana och därför passar en liten motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gunnar Jansson

Menar du verkligen allvar. Tror nog att du är en skämtare. Annars måste du fått nåt om båtliv alldeles om bakfoten. En encylindrig båtmotor är ju anpassad för en liten roddbåt. Och det är heller egentligen ingen Mercury du äger. Det är bara klistermärket som är Mercury. Motorn är en Tohatsu. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Dominique

tack för en bra förklaring

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Dominique

Tydligen var detta fel forum att be om råd i. Tydligen kunde ni allt innan ni börja åka båt. Den enda vettiga människa som gav mig ett vettigt svar var Stefan. Utan att trycka ner. Återigen tack. Om moderatorn ser detta, så kan du radera hela tråden...tackar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag fick välja någon av dem båtarna skulle jag valt Krüger ALFA Roddbåt. Borde räcka med 4hk på den, samt att den kan ta lite fler personer och ser mycket stadigare ut. En kompis hade en liknande båt för några år sedan (Ryds 425) med 4hk och den gick i ca 6-7 knop. 360 är nog knappt gjord för 4hk. Asså det var inte meningen att vara uppkäftig :-| En i min hamn hade för några år sedan en 4hk på en Crescent 495 HT. Mer behöver man ju eg. inte om man bara är ute för att fiska. Han bytte dock senare upp sig till en äldre Johnson 35hk. Visst såg det lite dumt ut, men det får man ta. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...