Lupus- 0 Postad 22 Juli , 2010 Hej. Jag har lite funderingar om laddning av batterier i båtar. Har en liten Selco Riviera jr med en gammal Archimedes Penta 360 Offshore. Ska införskaffa mig ett batteri för startmotorn och för att driva en lanterna och ett ekolod. Har även en fundering på att installera ett cigguttag för laddning av mobilen. Men undrar lite över laddning av batteriet. På motorn finns en kontakt framtill som ger ström, men skulle gissa att denna är till för att bara driva en lanterna och inte ladda batteriet(?). Solceller är på tok för dyrt och landström finns ej vid båtplatsen. Nån som har några tips? Mvh, Johan S. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 23 Juli , 2010 Det borde inte vara något problem så som du beskriver. Solceller dyrt... Jula tar 399 kr för 6W solcellspanel som duger till att underhålls ladda ditt startbatteri och driva din mobil. Den ger 17,5 volt och 2,6 A tror jag. Bara att skruva fast på lämpligt ställe då det är vattentät och väderbeständigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
webace 0 Postad 23 Juli , 2010 Näää! Inte ger en 6 watts panel några 2,6 ampere. Du vänder på divisionen. Om den ger 6 watt vid 17 volt så får du 6/17=0,35 ampere. Detta är i bästa fall vid mkt starkt solsken. Den duger knappast till att ladda ett 75 ampere batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 25 Juli , 2010 Hej Webace. Du har rätt, den ger vid 13,5-17 V. Max 6 W, 350-410 mA... dvs 0,35 A. jag mindes fel och tänkte inte vidare på siffrorna. Jag har den själv i båten och den underhållsladdar utmärkt och jag har två batterier om 95 Ah. Dvs den hjälper till att driva och underhålla fräsch laddning pga förluster från förbrukare som man inte kan koppla ifrån utan att bryta huvudbrytaren. Webace det är antalet timmar i drift som gör att den kan ge fullgott laddat batteri... Självklart ersätter den inte en riktig landströmsladdare, då får man gå upp i kapacitet. Svärfar (fd elingenjör, nu pensionär och långvarig båtägare) anser att hans 50 W panel ger ca 4 A vid ca 13 volt och det kan ju stämma ty 50/13 = 3,85 A. Den driver gott och väl hans kyl/frysbox när de är ute och laddar mycket väl hans batteri i hamn. Liknande fanns hos Erlandssons brygga för 1495:-, med det tillkommer laddningsregulator (batterivakt) 50 W - 17,2 V - 2,91 A. Om man som i innevarande fall endast skall driva en lanterna och ladda mobiltelefonen samt självklart starta motorn kan en mindre solcell räcka för att hålla ett tidigare fullladdat batteri i trim. Särskilt om lanternan är av LED typ och mobiltelefoner inte kräver särskilt mycket ström. Läs detta innan du börjar! http://www.marinshopen.se/Portals/0/pdf/tudorsjo.pdf Senast ändrad av Jerhed | 25 juli 2010 | 03:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser