Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
MarkusF

Packa om räddningsflotte

Rekommendera Poster

Hur ofta bör man packa om räddningsflottar? Vem gör det, och framför allt hur mycket kostar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många som packar om... men jag skulle först framhålla två företag, ett i Göteborg och ett i Stockholm.

Sedan beror det helt på vilken flotte du har, de som packar om måste ju vara behöriga för märket?
Har du redan en flotte eller är du i en researchfas?

Eftersom jag själv just skaffat en flotte, så har jag lite reflektioner.

Ompackningstid varierar mellan 1 år till tre år. Det finns något fabrikat som är vart femte år.
Behöver du packa om enligt schemat? Ja - om du är en kommersiell båt, då krävs detta.
Som privatperson kan man alltid gambla lite...

Sedan tycker jag att det beror på vilken flotte du köper, det sägs att en dyrare och mer proffsig flotte kan klara sig bättre utan att packas om beroende på lite mer dyrbara materiel osv?

Undrar också om du beaktat vilket användningsområde flotten ska ha. En ambitionsnivå är väl Östersjön eller Nordsjön i sommarvärmen. Medan en långfärdsbåt över Stilla havet kanske kräver mer?

Jag tänker inte bara på flotten utan även det som packas i flotten, nödpacken. Ska du ha vatten i den, fiskeutrustning mm? Kostar olika. Priset varierar mellan ca 1,5 till 6 tusenlappar.

Ompackning kostar också olika för olika fabrikat... men från ca 4 till max ca 12 för en riktigt stor flotte ungefär gissar jag. Ring och fråga.

En kompis köpte en ganska fin halvproffessionel flotte som inte packats om sedan leverans, 10 år!
Med förbehåll att den skulle gå att packa om... den blåste upp sig perfekt och var i jättefint skick.
Men 10 års service innebar utbyte av gaspatron samt batteri till lampor. Tre st á 1700 styck...

En del moderna flottar är inte så mycket dyrare helt nya jämfört med en några år gammal, ompackad.

Finns en del tester i utländska tidningar också. Ompackningsföretagen har ibland beg till salu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett snabbt svar!!

Jag har inte skaffat någon är, och om jag gör det så handlar det om kustnära turer med turister. Så det gäller ju att följa reglementet. Är det någon skillnad på flottar i bag eller container i detta sammanhanget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som kan sådant? Sådant där kan ompackningföretaget svara på.... men såvitt jag vet är det ingen skillnad på plastlåda eller väska, det är olika förpackningar på samma flotte.

Däremot - om du som du skriver ska bedriva kommersiell verksamhet - så kan det finnas synpunkter både på fastsätting och planering av hur flottar ska användas. Min lilla erfarenhet är tex att ska du ha godkänt för upp till 12 passagerare så krävs två flottar, tror jag gäller fortfarande. Man kan få dispans för en 12 personers kanske... det var två sådana till salu på blocket för några månader sedan om jag minns rätt. Och du måste packa om dem i enlighet med märkets rekommendationer på mellan 1 till 3 år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Livflottar finns i olika Solas-klasser och det är det som styr intervallet mellan ompackningarna.

Om du tänker bedriva kommersiell trafik så är det Sjöfartsverket du skall vända dig till med frågorna. De är dom som bestämmer så att säga. Dvs finns riktlnjer för det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...