Seglaren10 0 Postad 20 Juni , 2010 Hej. Är intresserad av en RIB Unlimited 702 och har läst en del om båten men aldrig själv haft en RIB. Har kört mycket styrpulpeter, DC och WA båtar och vill nog anse mig vara mycket båtvan och oroar mig inte över vobbling i höga farter som många skriver om. Är mera intresserad av åsikter som: Vilket försäkringsbolag ska man välja? Hur tåliga är egentligen pontonerna, kan man lägga den mot en vanlig brygga som man gör med en plastbåt eller måste man ankra upp så båten ligger fritt? Ska man behandla pontonerna eller bara hålla rena? Finns det några uppenbara brister jämfört med en styrpulpet tex Ryds 568 GTS? Friborden är ju låga tex men som jag förstår går båten väldigt lätt och därmed relativt torrt? Tacksam för alla synpunkter! Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 62 Postad 20 Juni , 2010 Har en kompis som har en Unlimited 600. Bra RIB som man åker torrt i även med lite sjö. Verkar vara mycket bra kvalitet på pontoner mm. Aldrig hört att han haft något strul med kvaliten på båten. Skillnader. Båten är mer rank när man ska kliva ombord. Jobbig om man vill bada från båten. Fören ligger lågt och blir att kliva uppåt till bryggor mm. Lurigt komma ned osv. Begränsat med stuvfack. Ingen fast tank (gäller 600 åtminstone) Har man båten liggande i salvatten kan man inte måla hela botten med bottenfärg och får beväxning på pontoner. När man ska dra upp dragg eller dyligt är det svårare att få stöd som mot relingen än i vanliga båtar. Kul båt men skulle själv aldrig välja en RIB i stället för en WA. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser