Gå till innehåll
lördag 27 december 2025
KalleR

Stockholm till Lysekil

Rekommendera Poster

Hej jag är en orutinerad seglare som har en plan att segla från Stockholm till Lysekil (runt kusten) nu i sommar. Hur lång tid tror ni att det kan ta och är det något särskilt jag bör tänka på? Förmodligen kommer jag segla med en H-båt. Funkar det? Vi är 2-3 personer.

Hälsningar Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sträckan är väl knappt 600 sjömil om jag inte är helt ute och seglar (Allt som oftast är jag det) så med 30 sjömil per dag tar det 20 dagar.

Men så vill man ju stanna lite här och där, ta en genväg över Gotland, Bornholm, Läsö...  40 dagar kanske är mer rimligt om man vill ta det lugnt, vilket man kanske vill med 3 personer i en H-båt.

Jag säger som Toaen kommer att göra om han svarar på denna tråd; Det tar så lång tid som man har. :-)

Jag funderade på att ta turen från Vättern, ut via Göteborg, runt Kap Skåne och sedan upp via Mem och hem igen och räknade 7 veckor för det, inkl Gotland och Bornholm men då tyckte jag att jag fick stressa så jag tar det när jag kan ta längre ledighet.

Frågan är ju om man bara vill segla eller om man vill uppleva lite landhugg också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst funkar det men kommer att ta tid.
Jag tycker nog 30 mil om dagen i en H-båt är mycket om det inte skall vara en jobbig transportsegling. Jag antar båten har utombordare, så i stiltje går det inte så fort, kan vara svårt att köra i sjögång och motorn är inte ett alternativ att köra eller motorsegla vid hård, ihållande motvind.
Och stora delar av sträckan (södra Kalmarsund > Södra Buhuslän) är det nästintill havssegling.
Så man får räkna med flera dagar i hamn pga väder. Jag tycker 20 mil om dagen är rimligare om det skall vara en nöjessegling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Gaidin att du orkat läsa och förstått hur jag tänker.

Visst - det tar så lång tid  som man har till förfogande inom rimliga gränser. Då gäller visserligen att man inte misstar sig på hur lång ledighet man har. Seglade sträckan från Stockholm till Kungshamn 2005. Jag trodde att jag hade tre veckor till förfogande och kom till Kungshamn på söndagskvällen. Det visade sig att måndagen var 6 juni och vi var lediga från jobbet. Nedrans - hade missat en möjlig seglingsdag, bara för att jag inte hade varit uppmärksam på almenackan.

Men tre veckor är nog minimum. Det finns mycket fint att se på sträckan Stockholm - Kåseberga. Tyvärr hade jag inte mer tid till förfogande. Hade gärna haft sex veckor så jag kunnat lägga mera tid på sträckan Landsort till Kåseberga. Speciellet då Gryts och St Annas skärgård. Jag seglade allt för många fina ställen världshus förbi.

Är man ett par tre pesoner, skulle jag tagit det ganska lungt på ostkusten, för att stå på lite mer på syd och västkusten - om ni är från Lysekil. Hallands väderö kan ni ju segla till en annan gång. Flört

Höllviken (Falsterbokanalen) till Lysekil är  väl omk 180 distansminuter. Är man tre så seglar man den sträckan nonstopp på  ca två dygn. Ni har ju så mycket kortare väg att segla än en annan. Cool Hela 10 distansminuter.

För mig som seglade med natthamn, tog det 6 dygn plus en liggdag i Råå. Städning och väntan på yngste svärsonen som ville följa med och segla. Han gjorde ett försök till den sommaren, sen har han aldrig frågat igen.Obestämd

Jag bruka räkna baklänges. Svärsonen skulle komma till Helsingborg en viss dag. Då räknade jag på hur långt jag borde komma dag för dag plus ett par extra dagar utifall att.

tommy

Senast ändrad av toaen | 18 juni 2010 | 15:33

post-945-1394236404,8713_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kalle,

Jag laste inte alla svar, men antar att ni ar fran vastkusten, eller? Om ni inte varit pa Anholt (mellan sverige och Danmerk, soder om Laeso) sa kan jag starkt rekomendera det! Langre soder ut innan ni kommer till Torekov etc, sa skulle jag aven starkt rekommendera Ven! Mycket mysigare och finare an att ga in vid svenska fastlandet. Passa aven pa att ga in i kopenhamn, man ligger bra inne vid Trangraven.... sen som unga etc, sa borde ni ju pricka in v30 pa vastkust schemat ar normalt:

Mandag 26:e Hunnebo
Tisdag 27:e Fjallbacka
Onsdag – vilodag
Torsdag 28:e Smogen
Fredag 29:e Karringonen

Men da ar det endast ett jaklans festande... fast skoj naturligtvis om man gillar sadant.... :-) hej hej,

KJH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...