Gå till innehåll
tisdag 30 september 2025
MTU-V20

Mercury Optimax 75 2007, startmotor roterar inte

Rekommendera Poster

Hej!

Någon som har en ide´ hur att lösa nedanstående problem min motor som är en Mercury Optimax 75 2007.

Efter att ha kört en hel dag med många stopp och starter utan problem drar plötsligt inte startmotorn runt, inget klickljud eller annat från solenoid/ motor.
Allt ser normalt ut (när man vrider på nyckeln, händer bara inget förutom det vanliga pipet när nyckeln vrids)

Har kollat:
Säkringar under kåpan.
Batteri.
Lösa kablar, kan inte finna några.
Kollade in neutral brytaren i reglaget (883711 A12) genom att koppla ihop de två röd-gula kablarna från reglaget-på motsatta sidan. (Min bedömning var att in neutral brytaren bara sluter kretsen)

Mycket tacksam för tips hur att komma vidare.

//MTU-V20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har du mätit om du har spänning till på neutralbrytare? Har du kollat nödstopsbrytaren provat bygla den alt mätit spänning? Hör du om bränslepumpen går till när du vrider nyckeln till tändningsläget samtidigt där du hör pipet ? Tyvärr har ja inget kopplingsschema då hade det varit enklare tisat. På min optimax har jag 5st säkringar under kåpan (3 2st). Lycka till. //Havstulpan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen, kollar dessa saker. Började titta på problemet i går kväll så det blev inte så mycket gjort.

MTU-V20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte så att du har någon form av startspärr/imobiliser/Nautilock ? Jag hade ett Nautilock som inte öppnade alla spärrkretsarna. Något annat som är extramonterat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har startspärr, DEFA. Dock brukar väl startmotorn dra runt även om man glömt avaktivera detta (samma resultat om man glömt död mans greppet.

Vi fortsätter felsökandet, tack MTU-V20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min Suzuki DF140 har jag en neutralspärr för växeln inne i motorn också förutom den som sitter ireglaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MTU-V30 du har rätt startmotorn borde gå runt då. Det verkar ändå som det är något med neutralläget är väl det ända som normalt gör att startmotorn inte roterar. Följ dessa kablar som du byglat om det finns ytterligare brytare i motorn. Mät spänningen borde  vara 12V genom den dessa om det nu inte är jorden som går igenom. Trist man inte har ett kopplingsschema. Du löser det säkert snart. //Havstulpan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit lite trädgårdarbete, så har inte hunnit med motorn ännu, men som sagt tack för alla tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet löst, glapp i neutralbrytaren i reglaget. Konstigt nog provade jag att koppla förbi denna, men nåt slog väl slint i går kväll. Nu funkar givaren, men gjorde ett förbi kopplings kablage om det skulle strula igen.

Tack för tipsen MTU-V20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...