Gå till innehåll
tisdag 17 februari 2026
albin1996

Växelproblem alpha one

Rekommendera Poster

Har en mercruiser v6-94 med alpha one drev. När jag lägger i växeln framåt så knarrar det kraftigt och det har det inte gjort tidigare,Lägger jag i backen så är det inga problem tyst och fint,har tittat på givaren som dödar motorn i nån sec innan växeln går i,och den fungerar. det går att justera men hur man än gör så blir det ingen skillnad,bakåt så trycker den på givaren men framåt inte, det sitter ett stag som går att justera med gänger som trycker på givaren, den der ut som en liten stötdämpare som staget går in& ut i, finns det någon annan givare som sköter framåt ? tex i gasreglaget för där sitter ju kablar till tilten. Tacksam för ett svar om någon vet hur man kan fixa till det innan jag kör den till verkstaden,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har haft samma problem som du beskriver.Har du tur är det enbart justering av växelvajern.Vid otur kan det vara slide clutch i drevet som är slitet och behövs bytas.kostar då 5-10000 bytt på märkesverkstad.Hoppas att det inte är detta alltså...Justering av växelvajern hittar du tips på här på MG.

Ps mitt problem var det dyra alt.Rynkar

lycka till Macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...