Gå till innehåll
söndag 11 maj 2025
Gäst Fredrik

Är terhi bigfun en bra båt??

Rekommendera Poster

Gäst Fredrik

Hej! jag funderar på att köpa en terhi big fun. Många säger att det är en väldigt bra båt. Stabil o rolig att köra i sjön stämmer detta? Ska man se upp med något?? Jag vill ha en båt som inte är så rank och den ska ha bra sjöegenskaper och vara riktnings stabil. Har testat en uttern i sommar som gick väldigt bra. men för dyr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Roddarn

Hej Fredrik! Vill ärligt säga att jag inte kan ett smack om Terhi-båtar. Men jag skriver ändå, mest för att svara på om du bör se upp med någonting: Jag har hört ett rykte som jag inte vet är sann eller ej, och det är att deras skrovkonstruktion (i varje fall tidigare modeller) va/är av ett material som sprack väldigt lätt. det kanske är åtgärdat nmu, men jag vet ju inte. Däremot har jag också hört att det ska vara en kul båt att köra. Jag lägger alltså ingen som helst värdering i Terhi-båtarnas kvalitet eller hur de är för övrigt, men jag vill bara tipsa dig om att det alltid är bra att kolla grundligt med de som verkligen vet! Och då menar jag inte med oss amatörproffs, utean de riktiga proffsen. Och självklart opartiska sådana. En sådan part är försäkringsbolagen. Hör med t.ex. Atlantica, men det finns ju fler. De brukar ha väldigt bra koll på respektive modell brister! Uttern däremot har ju varit (och är) kända för att göra bra och stabila båtar. Själv har jag en HR 510 som är otroligt stabil och vridstyv i alla farter och belastningar även om det går lite vågor. Den går på räls och är en hiskelgt kul båt att köra dessutom! Men den kanske är för dyr den också? Ligger runt 85000 utan motor men med ovanligt mycket utrustning. Ur den synvinkeln har den ett lågt pris jämfört med konkurrenterna. Min HR 510 toppar 37 knop med 90 Hk och 2 personer. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Har haft ett antal Terhi-båtar. Du ställer vettiga frågor, men vettiga frågor är normalt svåra att svara på... Allt som flyter på sjön är ju kompromisser så man måste ju ta ställning till vad man prioriterar för att kunna göra en vettig utvärdering. Personligen tycker jag: * Materialet är trevligt - lätt att hålla snyggt och laga om det skulle knipa. Har aldrig varit med om att någon av mina båtar spruckit eller gått sönder någonstans och jag är vare sig pedant eller särskilt försiktig. * Båtarna är säkra tack vare skumfyllningen. * Båtarna är tysta tack vare dubbelkonstruktionen och skumfyllningen. * Självlänsen är kalas. * En del detaljarbeten kanske lämnar en del övrigt att önska... * Båtarna är lättdrivna och stabila men det gör ju också att de är något slagiga i riktigt grov sjö. Enda sättet att komma ifrån det är ju en större båt med djup V-botten eller rund halvplandande botten. Och mycket av beteendet i sjön har ju med gaspådrag att göra, så står man ut med att slå av lite de (få) gånger det är riktigt djävligt är båten på det stora hela riktigt bra tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inget jag skulle rekomendera. Grabben köpte en Micro Fun. Sprack i durken. Omöjligt att laga. Genom att dom är för klent byggda inuti. Plastkonstruktionen hos Theri har inte samma styrka som glasfiber. Sedan har dom äldre problem med att dom blir gula. Det ultraviolätta ljuset gör dom gula från att ha varit vita. Är i stället som förgående inte lätta att laga när väl skadan är gjord. Måste ett kit från leverantören vid lagning. Men där det blir tyngd som i durken är det kört. Båten går annars bra i sjön. Men avråder att köpa nån. Dom är prisbilliga, men vad gör det i långa loppet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik

Hejsan tack för alla svar. Jag har kollat upp den lite här o där. Både hos folk som fixar skador och säljare med mera. Vad jag har kommit fram till är att dom äldre båtarna drogs med lite problem såsom sprickor m.m. Men den som jag var intresserad av var en -98 och tydligen så har där inte varit någon som haft något material fel på den vad jag har förstått. Var ute och provade den och jag måste bara säga att det var ju en väldigt rolig båt och köra. Får väl bara hoppas att det kan bli något

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...