Gå till innehåll
tisdag 29 juli 2025
Saltoe31

Hur ansluta slangarna till powertrim pump Volvo penta

Rekommendera Poster

Hej,

Har ett  volvo penta 290 DP-E drev och en power trim pump, den med svart motor och en vit oljebehållare.

På pumpen är det två slanganlutningar UP (upp) samt DN (Down). Slangarna är fästa i drevskölden,men där står inget om vilken som är UP eller DN.

Anledningen till frågan är att jag haft pumpen inne på åtgärd,slipning av backventiler och nu när jag provat så fungerar det att tilta upp/ner vid låg belastning 6-8 knop. Vid högre farter orkar den inte tilta ut. Enligt tips så skulle detta kunna bero på att jag förväxlat slangarnas anslutningar eftersom det är olika tryck i UP resp DN och då får man tydligen den effekten.

Har provat att växla plats på slangarna med då stämmer inte elektroniken längre.Trycker jag ner så går drevet upp och tvärtom. Det är iju nte helt omöjligt att även elektroniken är felkopplad.Motor och drev monterades i båten i fjol och det kan ju faktiskt blivit felmonterat.

Någon som kan något om detta ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att kablarna är skiftade på baksidan av panelen. om det inte stämmer med up/ner så prova att skifta kablarna baksidan panelen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upp är den slangen som sitter längst förut på skölden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...