jojosurf 4 Postad 5 Maj , 2010 Hej! Båten Iw 26:s skrov är av plast med järnköl och den är lite grann rostig på vissa ställen på kölen. skulle det fungera att använda hammarlack där rosten finns och göra det sen ordentligt inför nästa säsong? /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 5 Maj , 2010 Kölen hinner inte rosta bort under din livstid så det är bortkastade pengar. Ta en stålborste och ta det värsta, måla sedan över med bottenfärg så håller det till nästa år om du har bråttom att få i den nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 5 Maj , 2010 Det är svårt att måla ovanpå hammarlack eftersom det är få färger som fäster på den så du kommer få problem att åtgärda rosten nästa år. Håller med Matrix att borsta bort det värsta i år. Söker du på forumet hittar du många inlägg om hur man skall motverka rost. /Micke W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 6 Postad 5 Maj , 2010 Jag skulle vilja sträck mig längre än lizardking - det går inte att måla över hammarlack! Låt kölen vara om du ändå tänker göra ett större jobb på den i framtiden. Senast ändrad av Eilean | 05 maj 2010 | 09:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Maj , 2010 Håller med de föregående skribenterna. Det är väl mest en kosmetisk fråga - när båten står på land. Jag brukar lite sarkastiskt säga att bottenmålningen bara har ett syfte - att båten skall se vacker ut vid sjösättningen. Läste nånstans om en metod för att behandla en köl mot rost. Har för mig att det var ungefär såhär. Slipa hela kölen ren. Slipa därefter sen kölen helt stålren på en mindre yta. Stryk på epoxy. Kör över den epoxybehandlade ytan direkt i det våta epoxyn med en stålborste på tex en borrmaskin eller vinkelslip. Upprepa behandlingen på mindre ytor tills hela kölen är behandlad. Oxidationen startar omedelbart och i och med att man borstar in epoxyn rengör man järnytan samtidigt. Sen skulle jag tro att det inte är fel att matta ner epoxyn när den härdat och lägga påytterligare något lager. Maskinerna bör stoppas i en kraftig plastpåse och den som utför arbetet bör ha totalt heltäckande klädsel, som man nog får kassera efteråt. Det stänker nog epoxy en aning tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojosurf 4 Postad 5 Maj , 2010 Jaha, okej då låter jag det vänta till hösten. det jag tänkte var att inte måla över hammarlacken utan att slipa bort hammarlacken under hösten och göra allt från början grundligt så det blir hållbart och snyggt. :-) Tack ska ni ha. /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser