Gå till innehåll
måndag 13 juli 2026
prototypjocke

MAXIM 26. VAR HAR NI KABLARNA

Rekommendera Poster

Hallå alla MAXIM-ägare. Var har ni gömt kablarna till topplantärnan m.m när Ni har HardTop?

Köpte en Maxim i höstas och förra ägaren hade monterat en hardtop, men inte dragit upp kablarna till targabågen. De finns kablar och belysning i taket men inget mer. Har Ni något bra förslag på kabeldragning. Hur e de draget i era Maximer?

Vad ska summern på instrumentpanelen vara kopplad till? Har en MD21B

// Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fällde bak targabågen borrade hål i upphöjningen vid targabågsfästet längst ut. Trocklade ut kablarna monterade kabelgenomföring, drog sedan kabeln/kablarna i en kabellist på undersidan av targan. Hoppas du förstår ungefär hur jag menar, lycka till!!

Mvh Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har gjort exakt likadant som Matpe på babordsida.Summern ska varna ivf vid för hög motortemp dåligt oljetryck, om det är någe mer har jag ingen aning om men dom två sakerna är viktigast ivf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kom du från hålet vid förhöjningen och i ner i väggen bakom spisen?? E de ett tomrum i väggen ovanför spisen.

// Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går ett kabelrör där.Dra ut spisen och kolla var kablarna till lyset går upp dom bör vara dragna i orginal kabelröret.

//illern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Röret har jag hittat men kan jag se andra änden utan att lyfta av hardtoppe. Alla kablarna slutar i den undre bågen. Förstår inte hur jag ska komma därifrån till den övre. Att provborra och komma på de gamla röret verkar inte helt lätt. Eller missuppfattar jag dig?

// JOcke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Röret i hardtoppen sitter exakt i mitten där du har lysena så det är bara följa den linjen och försöka träffa rätt med borret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska Provborra efter jobbet. Så om jag fattat rätt så bör de gå att borra i förhöjningen och ner i mitten av hardtoppen. Även i mitten på tvären. Om jag har tur så bör jag hitta orginalröret och sedan e de bara till att börja fiska. Fan man vill ju inte borra fel:

// Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu va de borrat. Så borrat. Den glada förra ägaren hade inte snålat på PU-limmet iaf. Kablarna va väl ingjutna i flexslangen. Skit oxå. Lyckades med guds hjälp och en tandborste dra igenom en dragtråd med en av kablarna, Men hur fn ska jag få igenom FEM kablar???

Får nog hitta en annan lösning. Hjälp. Kanske får räkna ut minimum kabelarea till varje förbrukare för att skapa lite extra plats i flexslangen. Nu e de 1,5mm2 vanlig FK installationskabel.

// Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så länge du bara har innerbelysning lanterna så behövs bara tre kablar 1 gemensam jord, 2 plus kablar. Ps i hardtoppen så går kabelröret likadant på styrbord sida fast det finns inget rör i den gamla targadelen.

//illern 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har två lampor i targan som belysning och uppe på targan har jag topplantärna, ankarlantärna, xenon sökarljus, tuta. Helst skulle jag ha upp tv-antennen och gps-antennen, men de blir riktigt trångt.

// Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...