Gå till innehåll
måndag 27 juli 2026
philipkarlberg

Byte av cirkulationspump Mercruiser / Alpha One

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har problem med kylningen av min Mercruiser 5.7 L 260 hk från 1995. Den är sötvattenkyld, och jag har konstaterat att den får kylvatten via drevet, och det är inte termostaten eftersom jag provade att plocka bort den och motorn gick ändå varm.

Jag antar därför att det är cirkulationspumpen (?) på motorn som inte fungerar. Vet någon hur man bäst kollar detta? Jag har försökt ta bort hjulet som driver remmarna, och fick bort dom 4 bultarna, men inte längre än så. (Se bild)

Tacksam för svar

Philip

post-10004028-1394236321,889_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cirkulationspumpen på motorn är enkel att byta. Sitter med två bultar på var sida, MEN, den är knappast ditt problem. Den slutar nämligen inte att fungera bara så där utan börjar vanligen att läcka när den går sönder. Inget gummi i den som slits utan en skovel i metall som knappast ger upp, speciellt inte på en motor med sötvattensystem (läs glykol). Men visst det kan hända men om du inte redan gjort det redan så börja med att kolla impellern i drevet. De är den som förser värmeväxlaren med kylvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Jag har inte kollat impellern i drevet (ej bytt i år), men däremot lossade jag slangen där kylvattnet kommer in, och det såg ut att vara bra tryck i det.

Ok, om det inte är cirkulationspumpen, impellern i drevet eller termostaten, vad kan det vara då? Skit i värmeväxlaren? Vattnet där i är rostbrunt, och ser inget vidare ut.

Tack

Philip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt tänkt. Har du tryck från impellern, alltså inkommande vatten till värmeväxlaren så kan värmeväxlaren vara igensatt av smuts. Det blir dom med tiden. Gör rent/spola ur, helst baklänges. Kolla också vilket flöde du har ut ur värmeväxlaren på sjövattendelen. Bör vara samma som in ungefär..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gick det efter att du rensade ur värmeväxlaren. hur gjorde du rent den vatten bara eller körde du piprensare el.dyl.

Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...