Gå till innehåll
torsdag 31 juli 2025
Edestig

VP D4 210 hk till 260 går det att "chippa"

Rekommendera Poster

Hej, är det någon på forumet som vet vad det är för skillnad på VP D4 210 hk kontra VP D4 260 hk? Är det så att man kan chippa eller på annat sätt programera om motorn för att få dom där 40 extra hk som på ett litet fatObestämd. Eller är det så att det åxå är fråga om hårdvara? och därmed jävligt dyrtGuld? Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det även är hårdvaruskillnader då ett trimföretag anger att D4 210 med deras trim kommer upp till 265 hk medans D4 260 kommer upp till 325 hk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orsaken till torde vara att boxen ex KCR lurar signalen så att mer bränsle tillförs. Då D4 260 redan får mer bränsle original så blir effekthöjningen ändå lika i båda fallen sett i %.

Kolla på www.kcr.se omdet är samma nummer på boxen till båda maskinerna.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget fel med KCR då jag själv tidigare har kört med det i en bil men firman jag tänkte på gör både mappningar och har egna boxar. Vet inte vilket de använder till VP.  Problemet är att det kan vara svårt att köra rullande landsväg med en båt vilket de annars har till bilar för att mäta effekt och vridmoment.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det var olika boxar. http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pageid=32&Search=BMW&VehicleID=&searchcategory=Marin Motorer Effekthöjningen var inte så kraftig som du anger om man väljer KCR. Det finns diagnosuttag till alla Dmotorer från D3-D12 alla dessa motorer går att mappa om. Kolla på lastbilsmarknaden för att hitta rättpris

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bara så att jag, som inte är så haj på detta, förstår ... genom att sätta in en KRC box kan jag alltså öka från 210 hk till 240 hk eller 260 hk till 295 hk ... stämmer det? ingen hw eller annan utrustning? gäller alla garaniter etc etc ...? Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte läst KCR;s hemsida men det stämmer nog med effektsiffrorna. En liten box som man kopplar in på befinliga kablar gör underverk om man åker turbodiesel. Många trimföretag har garantier eftersom motor och drivlina påverkas och tillverkarens garanti upphör om något händer dessa saker och det kan bevisas att motorn har varit trimmad. När det gäller VAG bilar som trimmas via diagnosuttaget så kan man efteråt se att något har skett men inte vad. Förmodligen gäller det även VP. Bevisbördan ligger på tillverkaren. En box plockas naturligvis bort av ägaren om något skulle hända så där är risken minimal. Själv åker jag mappad bil och är inte speciellt orolig.

Jag kan nämna när det det gäller KCR så bänkade en kompis sin Fabia RS 1.9 TDI på en oberoende bänk och med KCR boxen fullt uppställd blev siffrorna 173 hk 432 Nm mot orginalsiffrorna 131 hk 310 Nm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara nya insprutare bland annat Piezo-elektriska som nya D3:an har och även dom nyaren dieselbilarna, kan generera fler insprutningar per arbetstakt, mer bränsle och bättre kontroll på förbränningen.

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...