Gå till innehåll
söndag 27 juli 2025
Edestig

Anropssignal / MMSI / byte av VHF

Rekommendera Poster

Jag har inte riktigt lyckats få kläm på vad som gäller när man säljer båten och lämnar kvar sin VHF. Följer anropssignal och MMSI med VHF radion eller är dessa personliga? Hur ska jag agera mot PTS?

Vill nämligen minnas att när jag programerade in MMSI nummret så stod det i instruktionsboken att detta bara kunde göras en gång och det var viktigt att det blev rätt från början. Då verkar det ju som att MMSI följer med VHF'en?! Eller? Går den att avregistrera och läggas in i en ny VHF? och hänger min anropssignal med MMSI?

Är det någon därute som kan bringa lite klarhet i detta?

Tack på förhand, Mats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller anropssignal så är den personlig. Du anmäler ditt nya fartyg till PTS, (om du köpt ett sådant) sedan är det upp till köparen av din gamla VHF/fartyg att skaffa eget tillstånd, certifikat och anropssignal.

MMSI numret är f-n en klurigare fråga......

Jag gick VHF kursen den gångna helgen och vi diskuterade då om man kunde mata in sitt MMSI nummer i både sin fast monterade  OCH i sin bärbara VHF. Detta var inte möjligt enligt instruktören....

Om ditt MMSI nummer är rökt efter att ha matat in det i en VHF en gång vågar jag alltså inte svara på med 100%´ s säkerhet på.... jag kan dock tycka att PTS borde avregistrera det från föregående inmatning i samband med att du meddelar att du sålt ditt gamla fartyg. Någonting torde man kunna få för årsavgiften.....lixom....

mvh

newnoseharbour

Senast ändrad av newnoseharbour | 20 april 2010 | 09:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt denna manual för en vhf kan MMSI-numret som sagt bara läggas in en gång. (Gäller inte grupp-MMSI för segelklubbar etc.) Behöver numret ändras får man tydligen gå till sin lokala handlare, så omöjligt är det förvisso inte.

Har kollat PTS ansökningblanketter, men där kan man inte önska sig ett speciellt nummer, bara att man vill bli tilldelad ett.

Kanske funkar det att skicka både nye ägarens ansökan och den egna i samma kuvert, med önskemålet - ifyllt som övriga upplysningar - att nye ägaren vill överta samma MMSI-nr men inte anropssignalen? Och att du vill ha ett nytt MMSI till din gamla anropssignal, att läggas in i en nyinköpt vhf?

Myndigheter brukar vara fyrkantiga, men man kan ju alltid försöka. Annars får det väl bli lokale handlaren ändå.

En vhf-manual (Se sid 35-38) ...
http://webserver.flak.no/vbilder/12925.pdf

Pdf-formulär att printas ut och skicka ...
http://www.pts.se/upload/Documents/SE/Ansokan_radiosandare_VHF_i_fartyg_S2.pdf

/ Thomas

Edit: Tagit bort tidigare edit.

Senast ändrad av Thomas-1 | 20 april 2010 | 15:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På båtmässan tidigare i år frågade jag en representant för tillverkaren av Nexus 2000. Det finns en enkel knapptryckning som gör det möjligt att radera tidigare mmsi nummer. Dessvärre skrev jag inte upp hur man gjorde. Med all sannolikhet finns det en enkel knapptryckning även för andra VHF-apparater. Man får fråga tillverkaren eller någon serviceverkstad.

På en punkt var säljaren / representanten helt entydig. Anropssignalen var personlig och den skulle man behålla.

Med personlig anropssignal gäller det att komma ihåg i vilka dataregister det finns beskrivning av båten som hör till signalen. Man måste se till att det blir uppdaterat i dessa register om man byter båt och tar med sig sin anropssignal.

Man bör kontrollera båtbeskrivningen åtmindstone hos: PTS, MRCC, försäkringsbolag, egen båtklubb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar ... har några alternativ att välja ibland så jag får se hur det blir ... Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer en annan åsikt.

MMSI och anropssignal följer båten. MMSI nummer finns ju bland annat i en EPIRB och om det händer något så finns ju all info om båten registrerad hos MRCC.

Det är ju båten man skall söka efter inte dig. Det är ju inte säkert att du är ombord. Att man inte kan ändra nummer själv är ju bland annat för att man inte skall kunna ta med sig sin EPIRB om man lånar en båt av en kompis och sticker ut på sjön, i det fallet skulle ju sjöräddningen söka efter fel båt.

När det gäller radiosignalen är det samma sak. Om du registrerar din båt/skepp hos sjöfartsverket så är din anropssignal lika med registreringsbeteckningen. Samma sak här, om det hade varit din personliga signal hur skulle då en kompis som har lånat din båt kunna använda VHF:en.

Att det står ditt namn på blanketten är väl närmast för att de skall ha någon att skicka årsavgiften till.

Däremot om du är radioamatör får du en personlig anropssignal, men den gäller inte för VHF:en på sjön.

På PTS blankett står det ju också om anropssignal fylls i om fartyget tidigare tilldelats anropssignal. Vilket betyder att anropssignalen tillhör fartyget.

Dina personliga uppgifter kan du däremot ändra.

Senast ändrad av Gantika | 21 april 2010 | 06:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har pratat med PTS (Christina Brodd, väldigt hjälpsam) för en tid sedan om just detta. Som jag uppfattade henne så är det såhär;

Om båten inte är registrerad (bara vhf tillstånd från PTS) så går det bra att göra båda; behålla tillståndet (nya ägaren får söka eget tillstånd med ny anropssignal) eller överföra signalen till annan person (dvs den nye ägaren).

Om man har båten registrerad, och SFC-numret alltså är anropssignalen, så skulle det ju bli en väldans massa pyssel med att byta signal, så då följer signalen båten (om nu inte nye ägaren avregistrerar båten ur sjöfartregistret och söker nytt tillstånd från PTS).

Själva behöll vi signalen (enkel och lätt att komma ihåg), men tvingades sen byta eftersom vi därefter registrerade den nya båten i sjöfartsregistret (som då tilldelade regnr som blev signal). Vi ringde för säkerhets skull PTS och undrade vilken vi skulle använda (båda???) och fick då veta att de då skulle ändra signalen i vårt tillstånd. Men man måste tydligen säga till PTS själv; det sker ingen automatisk koordination mellan PTS och sjöfartsregistret (Transportstyrelsen).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gantika och luftvapnet .... tack för berikande svar och en ny vinkling av den ursprungliga frågan ... på något sätt känns det som att en VHF, och allt vad detta innebär med anropsignal och MMSI, borde, likt en bils registreringsnummer, följa med båten. Jag får ta ett snack med den nya ägaren (när det blir av) och ta frågan därifrån ...... Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...