orjanp 0 Postad 18 April , 2010 Hej, Har en segelbåt med järnköl. Jag har när det behövts slipat och behandlat den med epoxispackel, och har inga större problem. När jag målade i år så såg jag att under själva kölen (inte ofta jag har sett den då båten oftast blivit placerad på med träbräda under kölen) så verkar den inte ha ett täckt lager epoxi eller liknande utan det verkar vara vanlig bottenfärg. Det har ju inte rostat eller liknande så jag undrar om någon känner igen detta ? Epoxi/plasten på sidorna av kölen täcker fint och övergången till under kölen är i närmast perfekt så jag funderar på om man har möjligtvis målat med epoxifärg eller liknande under förut. Jag har läst lite på forumet här och att kölen skulle rosta bort verkar obefintlig då det är så mycket järn vi pratar om, men jag funderar ändå på när jag ändå har kölen ganska så tillgänglig om jag skulle måla ett lager epoxifärg under som extra skydd. En fråga då är att då det verkar väldigt slätt o fint under är om man måste blästra ner till metallen, det är himla svårt att komma åt. Kanske det är bättre att inte göra någonting ? Att lägga epoxispackel under vet jag inte om det är någon lysande idé då båten ofta ställs på kölen på land och det blir förmodligen ett rejält tryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser