te-el 2 Postad 15 April , 2010 Hej Gjorde ett stort inspektions/mekhål ovanför motorn, i sittbrunnen. Storleken ca 40cm x 50cm. Tänkte täcka hålet med hjälp av en 9mm fanerskiva som jag täcker med ett lager glasfiber för förstärkning. Hur ska jag täta runt hålet? Med vanlig tätningslist(tex biltema art. 26-452), gummimatta eller...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 15 April , 2010 Jag tror tyvärr att det blir svårt att få tätt utan att du använder tätmassa. Oftast brukar båtar med inspektionslucka eller motorhuv i sittbrunnen ha ett dike med avrinning runt luckan för att det aldrig ska kunna stå vatten över packningen. Packningen brukar vara av ganska mjukt gummi och rätt så tjock. Så jag tror att svaret på din fråga lättast och bäst blir med Sika Flex eller liknande. Senast ändrad av cerber0s | 15 april 2010 | 10:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
te-el 2 Postad 15 April , 2010 Finns det någon slags tätningsmassa som inte skulle fästa lika hårt som sikaflex? Visst får den ju limma fast sig, man kan ju alltid skära upp den med en kniv och lägga till nytt nästa gång... Kladdigt och fult blir det, men om man skulle göra det lite bättre nästa vinter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 15 April , 2010 Du kan ju alltid göra en ram runt hålet som du sätter med tätmassa. Ovanpå ramen sätter du ditt lock med en gummipackning. På så sätt så får du upp locket och packningen så att det inte står i eventuellt vatten. Se bara till så att ramen är byggd av något vattentåligt material. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
te-el 2 Postad 15 April , 2010 Annars skulle det bli bra med en ram, men ramen får inte vara högre än några millimeter. Trallen jag har i sittbrunnen tar annars fast i luckan. Tror jag gör ramen av aluminum/rostfritt nästa vinter. Då borde man få det tätt och snyggt Får klura ut något för kommande sesong Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
te-el 2 Postad 22 April , 2010 Det kommer att bli som på bilden. En T-list av tex aluminum limmad/tätad med sikaflex mot durken skruvar för att vara på säkra sidan En L-list limmad och skruvad på plywood skivan, som sedan täcker L-listen. Och så tätar jag ännu med nån tätningslist eller motsvarande... Nu återstår följande problem; kan man använda vilken som helst aluminumlist? Eller är syrafast/rostfri att föredra? PS. Börjar bli bra på det här med att rita med windows paint Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 17 Maj , 2010 Med tanke på att du förmodligen kommer använda rostfria skruvar så hade jag använt en rostfri list. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser