Gå till innehåll
lördag 02 augusti 2025
contessa

hur mycket vattentryck i slutet kylsystem?

Rekommendera Poster

hej,

jag har bytt  slangar och rensat sötvattenkylning på min 15 hk motor  och luftat systemet i timmar. nu undrar jag hur mycket vattentryck det ska vara ? hur mycket inflöde har man högst upp i expansionskärl? Forsar det in glycol där eller rinner det inte als eller bara lite? jag kanske ska nämna att motorn var kall vid luftning. och jag tycker inte att det hörs nåt bubblande i systemet mer men hur vet man att det inte finns luft kvar i systemet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ca 1 atmosfärs övertryck, alltså 1000 hPa eller 1 kp/ cm^2 brukar lockventilen reglera till när motorn blir varm. Det höjer kokpunkten och ger en extra marginal, som iofs inte nödvändigtvis behövs för man har ju normalt bara 75 grader.

Kylsystemen brukar vara självluftande, dvs ha en smal skvallerstråle överst i expansionskärlet där ev luft letar sig ut. Pinkar strålen högt och utan avbrott så är flödet bra och utan luft.

Är slangdragning och placering av värmeväxlarn riktigt gjord så bör därmed allt vara okej. Om inte så märker man det nog på att tempen uppför sig onormalt. Själv luftar jag aldrig manuellt, men har märkt att strålen ibland spottar länge efter ev tömning.

// Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...