Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Bradan

Bottenfärg eller ej

Rekommendera Poster

Jag har köpt en SeaRay från 2004 som legat i sötvatten och aldrig fått bottenfärg. Det var lite att borsta i höstas vid upptagningen men det mesta gick bort. Nu kommer den att ligga i saltvattnet i Öresund. Är det lönt att sjösätta utan att måla om man tar upp den för rengöring emellanåt? Hörde också att det finns risk för plastpest med omålat skrov då gelcoaten inte är tät. Om man skall måla, finns något fabrikat som är att föredra?

//A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök i sökrutan! Finns en massa trådar i ämnet.

P.S. Bottenfärg skyddar inte mot fuktinträngning och plastpest. Det gör epoxyfärg. Epoxyfärg har man under bottenfärgen, som endast är till för att stoppa beväxning. Fast det visste du säkert. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en exakt likadan båt och samma årsmodell.

Första sommaren hade jag inte bottenmålat den och det visade sig bli en miss. Hade för avsikt att köra ganska ofta, men det blev inte så ofta som jag planerade.

Hastigheten gick från 37 till 21 knop. Tvättade av den och då fick jag upp han i 27 knop.

Förra säsongen var den bottenmålad. Tvättade aldrig av den och topphastigheten sänkte sig aldrig under 34 knop.

Har båten i Landskrona mitten av öresund.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att den bara gick 27 knop efter tvätten?? Inte så bra tvättat tydligen?

Tänker skaffa en båtlyft, så båten inte ligger i vattnet, och behöver inte målas då..

Har man en gång börjat målat så är det det största jobbet varje år att, måla om och/eller slipa och skrapa bort gammal färg etc.. drev är svåra att hitta nån bra lösning för hur man kan hålla rena??

Och omålat är snyggare :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, tvättningen blir inte bra när snäckor satt sig en gång. Fast dem bli bortskrapade och sedan tvättad med högtryck.

Varenda infästning av snäckor var man tvungen att sandpappra bort försiktigt.

Båtlyft eller bottenmålning är mitt tips i alla fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hett tips, är Norsk bottenfärg, som fortfarande får ha kvar alla gifter i sig. Målar var 3:e år, och har absolut ingen beväxlighet alls. Dock endast på propellern, men då har båten legat i 9 månader i sträck, utan att köras.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det nån bra Norsk färg för drev?  Gärna nån typ av klar färg eller möjligen svart??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör utan bottenfärg. Jag gjorde det förra året och det var inga problem, lyfte upp den och spolade av den med högtryck när det var havstulpan time..  inte en snäcka den säsongen.

Sen så fick jag ligga i vattnet några gånger och borsta själv- när man ändå badar så varför inte :)  gick lätt att få bort det slem som fanns...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det var en test av bottenfärger nyligen men minns inte om det var en svensk eller norsk test? Tror den var norsk och där var Jotun bäst och dessutom billigaste, den var faktiskt ganska mycket bättre än nr två i tabellen som jag inte minns vem det var. Biltema kom på jumboplats, hade ingen verkan alls vill jag minnas.... Skall se om jag finner testen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har införskaffat färg från Norge. Får se till hösten hur bra den är Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Har nu gjort undervattenskroppen superren - blank som en... Dags att börja rugga upp ytan för epoxi. Det finns lite att välja på, jag kommer att göra en grundlig behandling. Drevet är ju ett intressant kapitel i sig, det är bara målat i originalfärg som man kan se en sel ärjning på.

Tydligen kan man använda samma färg som till bottnen i övrigt?

//A

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall akta dig för att använda kopparbaserad färg på drevet...

På Hempels Norska sida finns en nyhet som heter Prop Clear, klar färg för propellrar står det..

Jag antar att den funkar på drev med?? Nån som vet?



Senast ändrad av Mark77 | 13 april 2010 | 07:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har funderat i banorna att strunta i att bottenmåla i år. Vi ligger på Svinninge Marina och de har en tvättservice (högtryckstvätt).

Någon som provat köra den varianten och vet om den funkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såja, nu är båten på land. Jag använde Biltema`s bottenfärg från Norge.......max 50 snäckor på hela bottensmiley. Superbra färg. Jag ligger mellan Malmö och Landskrona. Drevfärgen ger jag inte mycket för-Propp&drev. Skit färg anser jag, mängder av snäckor på drevet och proppenangry. Får hitta nåt annat till nästa år eller måla med bottenfärgenwink.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...