Logad 0 Postad 7 April , 2010 Det verkar finnas ett par till salu i närheten. Åsikter om modellen? Jag har fortfarande kvar kravet att kunna föra båten själv så vissa grundkrav finns. En av dessa har ett vindroder vilket jag antar är en fördel vid manövrering i hamnen med tanke på långkölen. Den andra har 7/8-rigg vilket förmodligen är en fördel för enhändigt seglande. Någon som äger en som kan berätta för en landkrabba under avvänjning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 7 April , 2010 Vindroder är suveränt på segling ute till havs, mkt bättre än autopilot, men i hamnmanövrar har man ingen nytta alls av det. Det kan vara krångligt att få en sån båt att gå dit man vill i hamnar, men det går, förr fanns knappt fenkölade båtar. 7/8 delsriggen är antagligare lättare att kryssa med. Jag har byggt om min långkölade Vagabond så att jag har självslående fock på skena. Har man en gång haft självslående fock kan man knappast tänka sig att vara utan den. Edit: Hittade tre Marieholm på Blocket, alla tre hade selftackerskena. Nya segel är väldigt bra. Gammal dieselmotor blir förr eller senare väldigt dyrt. Senast ändrad av Luffarn | 07 april 2010 | 20:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser