Gå till innehåll
lördag 21 juni 2025
Knorr026

V-max: insprutning vs förgasare

Rekommendera Poster

Efter ngr år utan båt börjar abstinensen bli alltför jobbig och jag jagar nu ny båt för fullt. Jag har dock en fundering som ngn vänlig själ kanske kan hjälpa till med?!

Jag har kollat på en DC på dryga 6m. Enligt test i Båtnytt med 150hk (2 takt) insprutning drar den på maxvarv 1,14 liter/sjömil. Drar man av 1500rpm hamnar förbrukningen på 0,76liter/sjömil.

Vilken förbrukning kan jag räkna med om det sitter lika motor på MEN med förgasare istället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen ingen som har en aning om hur mkt det skiljer i förbrukning på insprutning vs förgasare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske fel, men det jag har i bakhuvudet är upp till 30% mer.

Gamla 2 taktare med förgasare, släpper ju en hel del oförbränt bränsle rakt ut...

Någon annan som har en siffra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj... så pass mycket. Hade själv gissat på 10-15% mer.

30% mer gör det ju helt klart värt att slanta upp lite mer för att sedan spara in dom på tankningarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle också gissa på ca 25-30% på topp, 2-takt insprut drar vad motsvarande 4-takt gör och jämförs Yamaha 115 mot F115 (de fakta jag sett) skiljer det ca 25% i bränsle och 10% i fart till 4-taktarens fördel.

Men sen så har du ju även bättre start- och gång-komfort med en insprutare vilket är ett stort plus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...