Gå till innehåll
lördag 27 december 2025
Gäst Stefan

Hjälp!!! Galaxy-båt, B23-motor och 290-drev.

Rekommendera Poster

Gäst Stefan

Hej Jag har kikat på en ”Galaxy DC 1860” 1988 års modell med B23-motor och 290-drev. Jag gillar båten men har följande funderingar som kanske någon kan vidareutveckla för mig: Jag är tacksam för alla goda råd: Funderingar om båten: Hela båten; beslag, fönster, fästen, mantåg, inredning, skrov m.m, m.m känns lite skört och inte alls så gediget som på nordiska båtar; är det så generellt med amerikanska båtar ? Men om båten nu har hållit bra i 17 år borde den inte då hålla bra i 17 år till eller ? Jag har läst en del negativa saker om just kvaliteten på Galaxy ? Någon har också sagt att denna och liknande amerikanska båtar är för breda i förhållande till sin längd och undertill alltför platta i sin konstruktion som gör båten obehaglig i grov sjö stämmer detta ? Motorn B23 /290-drev har jag hört är en bra och stabil kombination för motor och drev, stämmer det ? Vad skall man se upp med och kika på när det är så pass gamla grejer som 17 år. Båt och motor legat på land i nästan 3 år, vad är faran med detta ?; kan motor ihopkärva/rosta och kan packningar och slangar torka ut ? I marschfart 20-25 knop med 4 vuxna så varvar B23-motorn 4200 varv !!, är inte det väldigt mycket?? Om jag skulle varva min Volvo 940-bil på femte växeln så når jag en hastighet av ca 170 km/h. Kanske jag är naiv när jag gör denna ämförelsen, jag tycker det låter som att motor får arbeta mycket hårt kanske någon kan förklara för mig och rätta mig om jag har fel. Om man köper en B23 /290-drev och är osäker på motor och drevets kondition och historik saknas som det gör i detta fallet, kanske det är en bra ide att kosta på en total genomgång av både motor och drev; Vad skall i så fall göras och bytas i motor och drev och vad kan det kosta ungefär ?, Kan någon rekommendera en bra verkstad för detta i Göteborgs-området? Om man själv vill börja meka och underhålla sin B23 /290-drev, vad är rådet för att komma igång och vad kan man göra själv och vad bör man lämna bort till verkstad. Jag är mycket tacksam för alla råd och kommentarer om detta :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Chris

Vissa modeller av amerikanska dc är lite sköra men har väl fått lite väl oförtjänt rykte...tänker då på bland annat Bayliner...det har funnits o finns väl ännu måndagsexemplar som är gjorda hela veckan om man säger så...svenska båtar är ju lite mer som volvo...pålitliga-genomtänkta o robusta oftast alltså. En del av dessa amerikanska båtar är också avsedda för insjö, dvs inte så grov sjö som vi kanske är vana vid. Ta som exempel så tillåter inte staten florida bland annat båtar över 27 fot med en motor utan där måste det vara två motorer i båten, således är oftast dom båtar som säljs i sverige över 27 fot med en motor oftast avsedda för insjö i amerika exempelvis lake ontario. Inte för at dom för den skull skulle vara mycket sämre men mycket av dom amerikanska bygger på heltäckningsmattor överallt o slit o slängmenatalitet som vida överstiger den svenska...har till o med sett badrum i amerikanska villor med heltäckningsmattor som golv... Du kan således inte jämföra en Bayliner med Storebro. Själv föredrar jag Chris Craft som är i mina ögon ett bra märke o båt. Lite runt det i alla fall...retsen får ngn annan svara på...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Stefab

Tack signatur Chris Det var intressanta fakta och synpunkter Jag bryter ut mina frågor rörande motorn i en egen fråga och hoppas på lite respons även på det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst emil

Tror inte att det är någon fara med motorn, men du borde göra ett kompresions prov, är det okej så rekomenderar jag bara en fullständig service på motorn, olja, oljefilter, tändstif, tändkablar, kamrem, luftfilter, förgasarinstälning, mm 4200 r p m är inte mycket ganska normalt , Vad varvar den som mäst vid full gas?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...