Gå till innehåll
lördag 11 juli 2026
boumst

Kök och el

Rekommendera Poster

Hej igen!

Har nu börjat renovera och fräscha upp fidran jag köpte för en månad sedan. Den  har stått otäckt på land ett par år och den är både smutsig och en del svartmögel i. Tänkte därför börja med att ta ur inredningen och fernissa upp den lite samt dra nytt elsystem. Det gamla hänger bara kvar som lösa tåtar i inredningen. Är det någon som har erfarenhet av att dra ny el. Finns det något sätt att dra ur de gamla kablarna och samtidigt fästa de nya i ändarna och få in dem i rufftaket? Vore ju vara synd att dra nytt på utsidan när Fisksätra löst det så snyggt från början.

Jag tänkte också passa på att bygga om de slitna köksmodulerna lite nu när jag ändå har dem borta. Är det någon där ute som har byggt om köksdelarna eller byggt in en kylbox? Jag tänkte ha kvar både diskho och spritkök men då är det inte helt självklart var man kan förbereda plats för en kyl. Skickar med en bild på mitt kök och tar tacksamt imot förslag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får göra som en Smögare påstås ha sagt när han hade gått genom isen och höll på att drunkna. Kompisarna gjorde otaliga försök att få upp honom ur vaken, men misslyckade varje gång. När den ene av de som försökte dra mannen ur vaken senare berättade historien, la han dessa ord i den drunknande mannens mun; Pôjkar jär ett försög te, sen skider ve i´ t (svensk översättning; pojkar, gör ett försök till, sen struntar vi i det) dvs att dra upp honom ur vaken.

Denna historia har berättats hemma i många år med personen som höll på att drunkna namngiven, och har blivit lite av ett lokalt bevingat ord. Sättet att uttrycka sig låg helt i linje med hur han som höll på att drunkna kunnat uttrycka sig, varför alla, inklusive jag, trodde att det var sanning. När historien vid ett tillfälle berättades i ett ofentligt sammanhag på en författarafton, där både han som höll på att drunkna och han som hittat på historien var närvarande, utan att berättaren visste det, var han som hittat på historien tvungen att tala om att han hittat på det hela.

Med denna korta inledning ville jag bara säga att jag skrivit ett långt inlägg om pentry i havfidra. När jag nästan var klar om jag åt musknappen och det hela försvann - men ve jär ett försög te, sen skider ve i´ t

Träiredning förhöjrt ju alltid intrycket. Det ser ju fint ut på bild, även om man kan ana vissa skavanker.

I min gamla havsfidra nr 318 tillverkad 1972 fanns ett orginalpentry med ett basinredning i glasfiberlaminat. Längst fram på en låg nivå stod ett tvålågit Origokök, Längst in mot bordläggningen i förliga delen fann en liten avställningsyta och akter om den en vask med kran för färskvatten och handpump. Dessvärre gick avloppet från vasken ner i den förliga delen av vasken, dvs mitt i modulen.

Jag ville bygga en isbox och då vill man ju ha så stor volym som möjligt. Tog loss pentrymodulen, sågade upp en så stor lucka som möjligt i avställningsytan. Sågade loss vasken och vände den 180 grader samt plastade fast den igen, varefter modulen målades vit med tvåkomponentsfärg.

Monterade två stycken vridbara pipar för färsk- och saltvatten som gick att fälla ner i vasken så att inget stack upp. Två fotpumpar sattes i basinredningen vid durken. Monterade en kulventil i vaskens utlopp och förlängde vredet så att det kom ut bakom origoköket. Efter att ha glömt stänga kranen ett par gånger när jag seglade, med vatteninträngning som följd, satte jag på en stor röd skruvmejsel, som i öppet läge, syntes tydligt över pentryt. Jag glömde stänga vid nått tillfälle ändå.

Byggde upp en box direkt i skovet med 50 mm divinycell som plastades ut och invändigt och la även 50 mm divinycell på runt undersidan av hålet till luckan i pentrymodulen, som också plastades över. Detta gjordes naturligtvis innan modulen målades. Boxen hade ju också byggst ner litegrann för att vasken skulle få plats ovanpå.

På ett tidigt stadium hade jag även monterat en bottengenomföring på lägsta punkten i boxen med en slang som fixerades i ett liggande S för att bilda en vattenlås. Har gjort så på alla boxar jag byggt. I isboxarna för att bli av med smältvattnet och i kylboxarna med kompressor för att det dels är enkelt att göra ren och skölja med vatten efteråt och dels går det att använda som kylbox. Vattenlåsen hindrar luft att strömma den vägen. I en kylbox får man slå i en skvätt vatten eller göra ren den ibland. Slangen låter jag gå ut på kölen.

I träunderdelen i kortändan på BB-kojen sågade jag upp en lucka för att kunna komma pt det installationsutrymme som fanns och där avloppslag och vattenslangar gick och bottenranen till avloppet från vasken. Här satte jag även ett vattenfilter för färskvattnet.

När allt var klart monterade jag tillbaka pentrymodulen och tätade skarven i isboxens isolering med fogskumm. Efter att ha skurit bort överflödet, plastade jag över skarven och målade hela isboxen invändigt med topcoate,

Första året hade jag en provisorisk lucka av divinicell över boxens öppning, som syns på bilden från 1993. Bilden är tydligen tagen en myskväll av fotogenlyktan och värmeljusen att dömma. Eller så var det en kall höstdag, innan jag instalerade GeHå-värmaren

Nästkommande vinter byggde jag fyra luckor som täckte över hela pentrymodulen. En över isboxen som isolerades på undersidan med 50 mm divinycell som platsades över och försågs med gummipacking. En över vasken och två över Origoköket som satt ihop med ett gåmgjärn. Ovansidan på luckorna bestod av teakribbor till ett teakdäck och såg riktigt snyggt ut. Tyvärr har jag ingen bild. När jag la på luckorna över köket var jag tvungen att stänga kranen till vasken för att få ner dem. Den plana ytan tjänade som sjökortsbord under segling.

Min beskrivning av ombyggnade av mitt pentry går ju inte att översätta direkt på din båt, men jag hppas att den ändå ger lite inspiration. Har du frågor får du återkomma

tommy

Senast ändrad av toaen | 20 januari 2010 | 11:42

post-945-1394236217,1632_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen! Att ha en avloppsslang i botten på boxen var ju tänkvärt. Det blir nog att jag försöker bygga en box på styrbordssidan mellan diskhon och skrovsidan där det ju redan finns en genomföring. Lite smal blir nog boxen men kan nog räcka till för det viktigaste (smöret och snapsen...).

Mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittade nog lite slarvigt på dina bilder. Såg inte att man offrat garderoben för att bygga vask mm.

En tanke som slog mig.

Till en L32;a som jag hade i några år köpte jag en kylbox i form av en draglåda. Den passade precis i ett befintligt utrymme under navigationsbordet.

Kompressorn satt längst in, men gick att flytta och sätta nån annan stans för att minska djupet. Den var inte stor, en pga att man drog lådan ut och in fick man ändå plats med mycket och det blev lättöverskådligt.

Jag köpte den på Erlandsons brygga i Stockholm. http://www.bryggan.nu/isotherm/large/08987.htm

Den skulle nog få plats under vasken närmast huvudskottet, om du gör lite våld på befintlig inredning. Lite svårt att se exakt på en bild, men jag tycker inte det ser helt omöjligt ut.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset! Jag tittade på kylen och den hade nog passat perfekt. ringde även till erlandssons och hörde om priset. Förvånansvärt dyr för en så liten box. Troligtvis kommer jag att bygga en egen box för att komma undan lite biligare. Men jag kan ju alltid bygga en egen insats i samma format. Då utnyttjar jag ju dessutm utrymmet mer optimalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kostar ju bara kompressorn ca 4 400 kr.

Den erfarenheten jag har av denna lilla kyl är enbart positiva. Det fick plats förvånansvärt mycket i den och det var ganska överskådligt när man drog ut lådan.

Hade uppe denna kyl i en annan tråd, och tanken slog mig att att bygga en på samma princip, med 2 eller tre draglådor i stället för den kyl jag har idag i min motorseglare.

Det är ett traditionellt båtkylskåp, som möjligen är lika gamal som båten. 1979. Inredningsmässigt är det väl ingen katastrof - ännu. Kompressorn är en som går på både 12 och 230 volt. Trodde först att det var ett absortionsskåp, då kompressorn ser mycket annorlunda ut mot vanliga kylkompressorer. Kylen drar ungefär dubbelt så mycket ström som ett mordernt skåp. Fördelen är att jag kan brassa på och köra skåpet på Max när jag har landström, för att dra ner det till nästan Min när jag seglar.

Nu ligger väl byte av kyl för min del några år frammåt i tiden, om det inte lägger av. Jag har så många angelägnare projekt på gång. Men det är ju intresant att fundera och över tiden kan man ju komma på nån riktigt bra lösning. Det brukar ta minst två år från ide till genomförande för min del - jag har för livlig fantasi. Obestämd

tommy

Senast ändrad av toaen | 29 januari 2010 | 23:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att jag bygger en isolerad box till sommaren och använder kylklampar så blir det kompressor senare. En båt går betydligt fortare och billigare att renovera i tanken än i verkligheten har jag märkt... Desssutom blir många lösningar bättre om de får ta lite tid att förverkliga. Kom också att tänka på att en toppmatad box nog spiller ut mindre kyla när man öppnar den än en med sidlucka och utdragslåda.

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan om att spilla kyla var uppe i viss mån i tråden jag syftade på. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=329128

En uppfattning var att efterom det är lättare att hitta i en box med utdragbara lådor, behöver skåpet inte va öppet så länge och den utrunna kylan ersätts snart.

Många, om inte de flesta, har ju idag skåp. Jag börjar bli riktigt tänd på iden att bygga en kyl, med utdragbara lådor. Då den i mitt fall skall ersätta ett kylskåp, skulle det gå att bygga som en lös enhet, med två lådor. 5 cm bredare än befintligt skåp och en hel del djupare.

Byggde man lådorna av tex kraftig aluminiumplåt fick man ett köldmagasin i lådorna. Den övre fick ha tex 10 mm hål i botten för att kylan skulle nå även den undre lådan. Två luckor på fronten som fälldes framåt. Eller varför inte hela inerhöljet av tjock aluminium. Varför inte OZ Cooler som kylaggregat? http://www.ozmarine.se/OZcooler/Swe/IndexOZcoolerSwe.html Det var bara några tankar.

tommy

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...